Sista försöket

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
LarsRobert

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert » mån 12 aug 2019, 19:33

Olof skrev:
mån 12 aug 2019, 19:02
Angående spårplanen
Fundera på om du kan vrida ovalen några grader så att spåren inte ligger parallellt med kanterna. Det gör mycket för realismen.
/Olof
Det hade jag tänkt göra. Glömde nämna det. Jag har ju några centimeter tillgodo på grundplattan jämfört med skissen. Kanske så rundar jag till ena gaveländan också så passar bygget bättre i rummet. Tyvärr så har jag bara vardagsrummet att tillgå men nu är bottenplattan så liten att den kan köras i bilen. Då kan man göra grovjobbet med markisolering o dyl i andra lokaler. Det underlättar en hel del.

Björn D

Inlägg av Björn D » tis 13 aug 2019, 06:06

LarsRobert skrev:
mån 12 aug 2019, 18:24
Tack Björn! Jag kommer beställa grejer nästa vecka när semstern är slut. En rälsoval, några växlar och diverse skarvjärna blir det för att lära mig hur det funkar. Ska bli intressant att få se och klämma på prylarna. Funderar lite på om det finns något ställe där det går att snitta rälerna på de små peco-växlarna eller om de är för små?
Hej!
Det ska inte vara något problem med att snitta rälerna. Det lättaste är att göra det innan man montera dem med en guldsmedssåg och ett fintandat blad vänt så att man sågar när man drar sågen mot underlaget som växeln ligger emot. Har man monterat dem kan man göra det med en tunn kaptrissa. Men det kan vara svårt att komma åt och lätt att man slinter och skadar växeln. Men varför vill du kapa räler i växeln? Om det är för att göra dem DCC-kompatibla är det helt onödigt. På 9"-växlarna har tungorna samma polaritet som intilliggande räl. På 12"-växlarna är spelet mellan en öppen tunga och den intilliggande rälen så generöst att det inte finns någon risk för kortslutning genom att baksidan av en hjulfläns får kontakt med den öppna tungan*. På 18"-växlarna finns det byglingar på undersidan som man bryter om man vill göra växeln DCC-kompatibel (varvid man måste sköta matningen till korsningen via en extern omkopplare).

* Detta sagt av en gammal 3-rälsare som tycker att allt under 100 V AC i rälsen bara är till för veka DCC-rallare. (Lite kontroversiella åsikter måste man få komma med om man är analograllare.)

/Björn D

LarsRobert

Inlägg av LarsRobert » tis 13 aug 2019, 07:07

Tack igen Björn för infon! Ska snart beställa lite grejer. Då ser jag bättre hur det ser ut. Jag är helt novis på området så det ska bli kul att komma i gång och testa. Om vädret tillåter så fortsätter arbetet med underredet i dag.

LarsRobert

Inlägg av LarsRobert » ons 14 aug 2019, 19:01

Snart två sidor i den här tråden med mycket snack och väldigt lite verkstad. Dags att visa att det förekommer viss aktivitet också. Nu är underredet klart för vidare transport till Solna där hjulen ska monteras.
2019-08-14_09.23.46.jpeg
2019-08-14_09.23.46.jpeg (63.12 KiB) Visad 180 gånger
Det blev en spånskiva i botten som jag ska ha och labba på. Landskapet kommer sen att byggas på skivan och vidare uppåt med markisolering. Nya sarger blir det sen när landskapet fått sina konturer.

Skriv svar