Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Ödestugu

Inlägg av Olof » sön 06 jan 2019, 16:48

För att forsätta tråden om bygget av Ödestugu som jag berört senast här så är det kanske bäst med en egen tråd.

Vändkskivan (fiddle yard) är nästan klar. Fabrikatet är Pioneer om någon undrar och den är köpt på Erikshjälpen.
Den snurrar väldigt fint. Det som återstår är strömförsörjning och att korta rälsen så att den passar med de ännu inte byggda spåren fram till vändskivan. Strömförsörjningen är avsedd att ske med tråd (den behöver inte snurra mer än ett helt varv) men det kan också bli något mer avancerat så man kan lyfta av den utan att koppla ifrån några sladdar.

Jag har funderat lite på om jag behöver fallskydd framtill också.

/Olof
Bilagor
DSC_0360.JPG
Vändskiva
DSC_0360.JPG (518.39 KiB) Visad 411 gånger

Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof » sön 13 jan 2019, 11:08

Gammalt djungelordspråk: Innan man lägger räls skall man göra hål för avkopplingsmagneter ock växelmotorer.
Rälsläggningen får nog vänta lite till.
Bilagor
DSC_0361.JPG
DSC_0361.JPG (574.97 KiB) Visad 280 gånger

nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof

Inlägg av Olof » ons 16 jan 2019, 20:36

Min vän Sven undrade varför jag har ett T-format spår på vändskivan och det är ju en rimlig fråga.
Bild
Vändskivan skall bli fiddle yard. Det genomgående spåret är tillräckligt långt för att rymma ett normalt tåg med ett lok och tre malmvagnar. Det korta spåret kom till för att jag ville ha möjlighet att kunna ställa undan exempelvis en personvagn eller ett andra lok om nu ett sådant skulle komma på besök.

/Olof

nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof

Inlägg av Olof » Igår, 12:23

Häromdagen kom det lite träd till anläggningen från MBRmodel. Visst kan man göra sina egna träd men ibland kan det vara skönt att köpa sig lite tid genom at köpa färdigt. €18 per rör tycker jag var prisvärt med tanke på utförandet.
Träd.JPG
Träd.JPG (885.08 KiB) Visad 77 gånger
Det blir tidig höst på den här anläggningen, något som jag aldrig provat förut. Allt jag tidigare byggt har varit i sommarskrud. Allt fler av mina modellbyggarkompisar verkar sats på denna årstid, betkampanjen kallar de den. Gruvorna i Spexeryd var antagligen inte så beroende av sockerbetornas tillväxt men det skall inte hindra mig från att leka med gulnade blad, friskt grönt gräs och vattenpussar.

nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Skriv svar