Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

EZ-line uppfyller kravet att vara mjuk och hänga rak, men den har kvadratiskt tvärsnitt. Kan wiren vara så insmord att den blivit helt svart?

På bilden är det dessutom svårt att se om det är wire eller kätting, min fars handtalja hade kätting. Taljan förefaller att ha dubbla block, alltså bär varje wire/kätting bara upp 1/4 av lasten, dvs knappt 4 ton, därav att kättingen hjulaxeln hänger i är så mycket grövre.

Till manöverdonen kan nog tunn fisklina användas, om handtagen gjuts i bly.

En helt annan fråga: Ankaret på golvet, motor eller generator? 2 + 3 släpringar, magnetisering och trefas?

Edit: Anders' inlägg kom under tiden jag skrev och tittade några gånger till på bilden.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av d680ae »

PeO Helgesson skrev: ons 22 nov 2023, 13:57 ...

På bilden är det dessutom svårt att se om det är wire eller kätting, min fars handtalja hade kätting. Taljan förefaller att ha dubbla block, alltså bär varje wire/kätting bara upp 1/4 av lasten, dvs knappt 4 ton, därav att kättingen hjulaxeln hänger i är så mycket grövre.
...
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att telferns lyft är riggat med stållina. Jag ser inga spår av någon struktur som ger anledning tro att det skulle vara kätting.

Grovleken hos kättingslingan som hjulparet är upphängt med behöver inte ha särskilt mycket med nominell maxkapacitet hos traverskranen att göra. Valet av lyftredskap för hjulparslyftet behöver inte uppfylla andra kriterier än att dess tillåtna maxlast i aktuell situation överstiger verklig last. Ett hjulpar av detta slag överstiger garanterat inte 1500 kg, utan ligger mer troligt kring 11-1200 kg.
Kättingen verkar vara en 2-parts anbragt som slingor runt hjulaxeln vilket gör det rimligt snabbt och enkelt att sätta upp hjulparet på dubbarna i hjulsvarven. I mer modern tid skulle detta sätt att anordna lyft av hjulpar vara tabu med hänsyn till risken för skador på axelns yta och ytbehandling. Men på 1930-talet var det antagligen ingen angelägen omsorg. Risken för utmattningsskador på vagnsaxlar hamnade i ett helt nytt fokus med en urspåringsolycka i Italien (Viareggio) 2009 med mycket allvarliga konsekvenser, vilket ledde till nya betydligt strängare hanteringsregler.
Skriv svar