Växlar till 0n30/0e/016,5

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Ödestugu

Inlägg av Olof »

Av tråden kan man tro att bygget helt avstannat men så är inte fallet. Bygget av anläggningen har gått vidare under hösten. Främst har det handlat om att samla in saker men nu har jag kommit så långt att det är snart är dags för rälsläggning.

Har under helgerna hittat programmet Templot
Image1.jpg
Image1.jpg (48.17 KiB) Visad 3183 gånger
Det är en annorlunda upplevelse. Programmet är inte ett spårplansprogram utan ett program för att skriva ut mallar att bygga spår efter. Man matar in saker som sliperstorlek och avstånd och kan sedan skriva ut mallar att bygga spåren på. Programmet har funnits länge och användargränssnittet är "intressant". Men "Google är min vän" så man kan ta sig fram och hitta hur man får programmet att rita den ena övergångskurvan efter den andra.

Nu har jag efter många utskrifter kommit fram till en spårplan jag är nöjd med. Nästa steg blir anslutningen till vändskivan.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Ringe »

Det här ser intressant ut, kan man koppla in en liten "kanon" och få spårplanen projicerad på anläggningen?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Olof »

Det kan man kanske men det är nog enklare att skriva ut hela mallen på papper. Det finns gott om stödlinjer på utskriften för att underlätta att man fogar samman t.ex. A4 blad.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar