Sida 1 av 1

Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 07:43
av Daniel Bergqvist
Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok? Jag syftar då på de rörliga delar som ska monteras ihop. Använder man mässingstråd som man löder i ena delen och sedan nitar när andra delen har kommit på? Jag har sökt på nätet men inte hittat någon bra beskrivning.

Jag bygger i Nollan, men principen borde vara samma för H0.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 08:36
av Anders Östlund
Det finns nitar för det, i princip är det en "rörnit" men på ena sidan brukar det vara en skalle och på baksidan är det urborrat ett hål som gör det lätt att kraga ut den så den sitter. Löda ihop den funkar också men kräver lite handlag, papper, grafitpulver och andra hjälpmedel...

Tyvärr har jag inga bra länkar, jag har köpt i England på olika ställen men jag tror inte någon av de firmorna finns kvar i den form de hade då... De finns hos Alan Gibson, sidan 18 i 4 mm katalogen... http://www.alangibsonworkshop.com/

Hälsar,
Anders Ö

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 09:47
av Kjell E
Under tiden jag ”författade” mitt inlägg hann Anders Östlund före med i princip samma tips som jag har.
Jag kan komplettera med en skiss samt en bild från mitt J-loksbygge som visar detaljerna fixerade med häftmassa vid lödningen.
Jag brukar använda en tunn lätt inoljad sytråd mellan delarna för att hindra tennet från att flyta in och även löda fast detalj 1 vid niten. Niten filas ner efter lödningen.

Bild

Bild

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 10:00
av Daniel Bergqvist
Tack!

KjellE: Är del 1 den del som sitter ytterst och del 2 den del som sitter närmast ramen? Så att hålet i niten kommer mot lokramen och inte syns?

Anders Östlund: Är det "VALVE GEAR RIVETS" på sida 18 i det här dokumentet som du syftar på?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 10:28
av Kjell E
Daniel Bergqvist skrev: KjellE: Är del 1 den del som sitter ytterst och del 2 den del som sitter närmast ramen? Så att hålet i niten kommer mot lokramen och inte syns?
Ja, som regel är det nog så att nitskallen hamnar utåt.

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 13:03
av Olof
Antagligen en dum fråga men varför löda fast en nit istället för att kraga ut den så att den fungerar som en nit?

Inte avsett som kritik utan jag vill bara lära mig så mycket som möjligt.

/Olof

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 14:13
av Kjell E
Jag tycker det är svårt att nita så det blir bra. Leden blir gärna sladdrig på grund av att det glappar mellan niten och båda detaljerna och i ett försök att få det lite bättre så trycker man lite till och vips blir det för mycket och då går leden trögt eller sitter helt fast. Dessutom tar niten mer plats på insidan om den inte är lödd och kan filas ner mot detalj 2.

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 14:52
av Olof
Tack, då förstår jag.

/Olof

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: tis 12 maj 2015, 19:36
av Daniel Bergqvist
Hur monterar man "Fly crank" på skruven som håller koppelstången? Löder man fast den på skruven? Och kan man då lossa skruven om man behöver ta bort hjulen när slidstyrningen är monterad i loket?

Angående "Fly crank", se skissen på den här sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Hur monterar man slidstyrningen på ett ånglok?

Postat: ons 13 maj 2015, 06:39
av Anders Östlund
Daniel: Stämmer, det är de som finns överst på sid 18 den filen.

"Fly crank" = "motvev" om jag minns min slidstyrningsnomenklatur korrekt... ;)

Du pekar ut ett problem som inte har någon bra lösning... Jag har mest byggt modeller med antingen slidstyrningen eller hela rörelsen mellan ramarna, dvs jag har smitit från problemet... ;) Men det är nog så att man får faktiskt bygga ihop loket och sen löda ihop slidstyrningen och sen får man låta bli att plocka isär det... De modeller jag har sett bygger på att man löder fast det i vevtappen ("Skruven").
Ofta så brukar hjulstället gå att plocka ur neråt på något vis på de konstruktioner där man har byggt ihop slidstyrningen på detta sätt, och med "ofta" så menar jag kanske mer åt "ibland"... ;)

Det är nästan lika eländigt att få isär modellerna som det en gång var att få ihop dom...

/Anders Ö