Sida 1 av 2

Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: tis 17 feb 2015, 23:42
av Lasse M
Min tänkta anläggning kommer att vikas ihop på mitten och fällas in i ett skåp, i a f som det är tänkt nu. Har för mig att det finns en beskrivning i boken Modelljärnväg från grunden på samma lösning, såg den själv nyligen i något äldre nummer av Model Railroader.

Halvan närmast skåpet fälls alltså uppåt så att landskapet hamnar mot skåpets bakvägg och så viks anläggningen på mitten med baksidorna mot varandra.

Med denna lösning kommer en del spår att korsa skarven diagonalt. Hur löser man detta smidigast för att undvika urspårningar här pga att rälerna eventuellt inte hamnar exakt mitt emot varandra?

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: ons 18 feb 2015, 08:14
av PeO Helgesson
Jag har löst det på min sektionsbana med skarvjärn av ms-rör, 1/0,6 eller 1,5/1,1, lödda på utsidan av rälerna, som man trär i en stump pianotråd i för att styra i höj- och sidledd. Jag använder code 70 och 55, på code 100 kan man kanske använda även 2mm-rör. Jag tar i o. f s. sällan isär, men det har fungerat klanderfritt i 17 år nu.

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: fre 20 feb 2015, 01:33
av Lasse M
PeO Helgesson skrev:Jag har löst det på min sektionsbana med skarvjärn av ms-rör, 1/0,6 eller 1,5/1,1, lödda på utsidan av rälerna, som man trär i en stump pianotråd i för att styra i höj- och sidledd. Jag använder code 70 och 55, på code 100 kan man kanske använda även 2mm-rör. Jag tar i o. f s. sällan isär, men det har fungerat klanderfritt i 17 år nu.
Låter som en välfungerande metod. Var hittar man så tunna ms-rör? Gissar inte du inte lödat dit så värst långa rörbitar i varje rälände? Du har möjligen ingen bild på det?

Hittade lite info om att använda skjutbara vanliga skarvjärn. Men då får man ju ta bort befästningen på 1-2 slipers närmast skarven gissar jag.

Hittade också något om att använda lösa räler på ca 4-5 cm. Men eftersom skarven även kommer att passera intill ett antal växlar på ett ställe kanske din metod är driftsäkrast.

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: fre 20 feb 2015, 13:36
av Olof
Krigs- och flygbyggarna brukar vara en god källa till små rör i korta längder. De använder dem till eldrör. Till exempel blir 88 mm i 1:48 1,83 mm och i 1:32 blir det 2,75 mm.

Annars kan K&S ställ med profiler i närmaste hobbyaffär vara en lämplig plats att titta i efter rör runt 2 mm. Passa på att köpa passande stång också. K&S har tum-mått på sina rör och stänger.


Lycka till

/Olof

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: lör 21 feb 2015, 09:32
av Hauk
Lasse M skrev:
Låter som en välfungerande metod. Var hittar man så tunna ms-rör? Gissar inte du inte lödat dit så värst långa rörbitar i varje rälände? Du har möjligen ingen bild på det?

Hittade lite info om att använda skjutbara vanliga skarvjärn. Men då får man ju ta bort befästningen på 1-2 slipers närmast skarven gissar jag.

Hittade också något om att använda lösa räler på ca 4-5 cm. Men eftersom skarven även kommer att passera intill ett antal växlar på ett ställe kanske din metod är driftsäkrast.
Old Pullman i Sveits har 1/0,6 messingrør. www.oldpullman.ch . De har mye andre byggematerialer også.

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: lör 21 feb 2015, 19:16
av PeO Helgesson
Jag har försökt att hålla längderna ungefär som ett skarvjärn. För funktionens skull kan det nog vara kortare.
Mitt eget förråd av de båda tunnaste är dåligt, några stumpar 1/0,6, tänkta för TB-koppellagring, inget 1,5/1,1, men några längder 2/1. Fyller på på IM i Dortmund i april, om det inte blir beställning från Hassler innan dess, jag behöver annat, bl.a. för kontaktledningsbryggor och vagnar.

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: sön 22 feb 2015, 03:26
av Daniel Bergqvist
Hur stor vinkel pratar vi om vid skarven? Om vinkeln inte är allt för stor så föreslår jag att du skippar skarvjärnen och istället löder fast rälen på en mässingsskruv som sitter fast i gaveln. Så brukar vi göra på moduler som man tar med till modulträffar. Moduler får utstå en hel del påfrestningar vid transport och upp/ned-montering. Skråfilar man änden på rälen så minskar man drastiskt risken för urspårning. Skråfilning innebär att man filar bort lite av hörnet på rälen vid kanten så om rälerna inte hamnar exakt mitt emot varandra så gör skråfilningen att hjulet ändå leds rätt.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: fre 27 feb 2015, 00:27
av Lasse M
Vinkeln varierar lite mellan olika spår men ligger väl mellan ca 35-55 grader. Ska se om jag kan lägga upp en bild på hur spåren passerar skarven.

Metoden med mässingsskruv har jag sett och tänkte användas på dom spår som passerar vinkelrät mot skarven. Där behöver man ju inte kapa rälen i efterhand utan istället montera den ena halvans räls och sen skjuta till rälsen från andra anläggningshalvan så den passar med den första.
Men på den diagonala rälerna känns det (i min teori) som att man bör montera rälsen tvärs över skarven och sen kapa den utefter anläggningsskarven. Men funkar det att då få en ca 1 millimeter stor glipa mellan rälerna som ju är ungefär tjockleken på kapskivan i miniborrmaskinen. Räcker det alltså att man skråfilar rälerna så spelar det ingen roll med glipan, det riskerar inte leda till urspårningar pga glipan?

Skråfilning tänkte jag använda just för att ytterligare eliminera urspårningsrisker men tack ändå för tipset.

Jag hade en idé om att montera ihop anläggningshalvorna med ett mellanlägg av samma tjocklek som kapskivan så att rälerna sen möts helt när man tar bort mellanlägget efter kapningen. Men sen kom jag att tänka på att rälerna kommer ju då att förskjutas lika mycket i sidled från varandra som mellanlägget var tjockt. Kanske kan man bocka till detta i efterhand när man ska löda rälerna i ms skruvarna, det är ju inte mycket det behöver bockas, ca 1 mm som sagt, och tar man 0,5 mm på varje sida skarven så borde det väl funka?

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: fre 27 feb 2015, 17:45
av Jan Frelin
1. Bygg en modulskarv som inte kan röra sig. En bra metod är att använda är gångjärn som delas där delarna sätts på varje sida om skarven.
2. Bygg spåren helt över skarven, med skruvar att löda fast rälerna i.
3. Dela rälerna över skarven.

Re: Diagonal räls vid modulskarvar?

Postat: lör 28 feb 2015, 01:56
av Daniel Bergqvist
Ett alternativ till gångjärn är att ha pluggar som positionerar modulerna rätt. Enklaste alternativet är träplugg som limmas i ena gaveln. Sture (Tumba lokstation) har ett alternativ i metall, och det finns fler alternativ även om jag inte har koll på var man köper dem.

När jag behöver kapa räler och inte har råd med avståndet som blir av en kapskiva så använder jag en rälssåg. Det man behöver tänka på är att ha ett mothåll som man lägger på rälerna och sedan håller rälssågen mot denna. En plywoodbit funkar bra. Då kan man få mycket fina snitt.

Rälssåg:
http://www.habohobby.se/sv/produkter/ma ... lssag.html

Bygger du H0, H0n3 eller N-skala så kan detta verktyg vara värt att prova:
Track Tool - H0 & H0n3: http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... -h0n3.html
Track Tool - HO & N: http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... -ho-n.html

Med vänlig hälsning
Daniel