Re: Smalspårigt nr 130!
Postat: fre 20 mar 2015, 19:45
Det är med en viss tvekan jag går in här.
Först och främst ska redaktören ha ett stort tack för att han fått ihop tidningen och för allt nedlagt arbete. Sedan är det mycket glädjande att så många normalspårsbyggare får sitt lystmäte tillgodosett.
Problemet för alla svenska MJ -tidskrifter är nog bristen på artiklar, gäller alla. Redaktörer får ringa runt och jaga på potentiella skribenter att lämna ifrån sig sina alster. Så var det nästan alltid när jag mer aktivt medarbetade i Allt om Hobby när Peter Liander var redaktionssekreterare. En bra relation med en redaktör eller en redaktionssekreterare är A och O för alla tidningar och andra medier och en förutsättning för att få ett bra tillflöde av artiklar.
Däremot blir jag rätt besviken i att Smalspårigt from de senaste numren mer och mer lämnar ämnet, inriktningen av smalspår och korta bibanor försvinner till förmån för annat innehåll men jag är väl medveten vad förre redaktören Tholin skriver, man publicerar vad man får.
Jag är dock i första hand smalspårs-, modellbåts- och miljöbyggare och därför har jag varit med rätt länge i föreningen. Tenderar nu tidningen att ändra fokus mot normalspårigt än smalspårigt känns det inte längre attraktivt att var med i Föreningen Smalspårsfrämjandet som kanske byter namn och inriktning efter årsmötet? Skalspårigt kanske vore ett bättre namn om inriktningen fortsätter med denna typ av artiklar, i sig bra skrivna, intressanta för de som gillar sådant och kanske också närmare det breda intresset som finns bland MJ-byggare, MJ-rallare och andra järnvägsintresserade.
Därför en uppmaning till alla som sitter på smalspåriga artiklar, in med dom så vi får variation till kommande nummer. Tack för ordet, med vänliga hälsningar.
Först och främst ska redaktören ha ett stort tack för att han fått ihop tidningen och för allt nedlagt arbete. Sedan är det mycket glädjande att så många normalspårsbyggare får sitt lystmäte tillgodosett.
Problemet för alla svenska MJ -tidskrifter är nog bristen på artiklar, gäller alla. Redaktörer får ringa runt och jaga på potentiella skribenter att lämna ifrån sig sina alster. Så var det nästan alltid när jag mer aktivt medarbetade i Allt om Hobby när Peter Liander var redaktionssekreterare. En bra relation med en redaktör eller en redaktionssekreterare är A och O för alla tidningar och andra medier och en förutsättning för att få ett bra tillflöde av artiklar.
Däremot blir jag rätt besviken i att Smalspårigt from de senaste numren mer och mer lämnar ämnet, inriktningen av smalspår och korta bibanor försvinner till förmån för annat innehåll men jag är väl medveten vad förre redaktören Tholin skriver, man publicerar vad man får.
Jag är dock i första hand smalspårs-, modellbåts- och miljöbyggare och därför har jag varit med rätt länge i föreningen. Tenderar nu tidningen att ändra fokus mot normalspårigt än smalspårigt känns det inte längre attraktivt att var med i Föreningen Smalspårsfrämjandet som kanske byter namn och inriktning efter årsmötet? Skalspårigt kanske vore ett bättre namn om inriktningen fortsätter med denna typ av artiklar, i sig bra skrivna, intressanta för de som gillar sådant och kanske också närmare det breda intresset som finns bland MJ-byggare, MJ-rallare och andra järnvägsintresserade.
Därför en uppmaning till alla som sitter på smalspåriga artiklar, in med dom så vi får variation till kommande nummer. Tack för ordet, med vänliga hälsningar.