Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Jan!
Det är alltid roligt att försöka "luras" med bilderna som avporträtterar modellerna. I fallet med Z43:an så blev det särdeles lyckat och egentligen borde man aldrig fotografera annat än i sv/v. Illusionsnumret blir svårare att avslöja då eftersom vår färgsättning i modellernas värld oftast inte matchar verkligheten. Men även färgbilder går ju att göra om och då menar jag att tona ner dem så de blir lite "blaskigare". Det tycker jag att de vinner på.
Det är några år sedan jag tog den där bilden och vad detaljerna beträffar så är det som så att de fortfarande fattas i lokstallet (ibland stannar mina byggen upp, fråga mig inte varför). Målade och klara är de, men de väntar fortfarande på att "planteras". Det är sortimentskåp, hyllor, verkstadsbänkar, städ, ässja, verktyg av alla de slag, pelarborrmaskin, svarv osv, osv. Med alla dessa grejor på plats behövs också invändig belysning. En lokstallsmiljö går att pyssla med i det oändliga...
/Göran T
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Jan »

Jag håller med om att det är kul om man kan "luras" med modellbilderna men det är sällan resultatet blir så här bra. :-)

Detaljering av lokstall är, som du säger, ett evighetsarbete. Skall bli intressant att följa ditt fortsatta byggande (jag kanske då kan få något bra tips till min egen anläggning).

Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Läckra bilder! Har naturligtvis följt med på tråden men först nu vågar jag pipa till ;o) Och jag har även haft den stora lyckan att fingra på en körkontroll i verkligheten på VWJ, det ni! Och som Jan skrev tidigare att man tror att kalaset är byggt i "nollan" är lätt hänt då man ser bilderna...

Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av HJP »

Göran T skrev: HJP. Afträdet från Korsberga (fd HSJ) har faktiskt den gröna färgsättning som sitter på byggnaden idag. Dörrarna på min modell avviker dock genom att de är vita, Korsbergamuggens har samma färg som fasaden.
/Göran T

****
Där ser man. Det är inte alla förvaltningar som har "typiskt svenska" färger. Vad nu det är....
Snyggt är det iallafall.

HJP
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Klas Blomberg »

clas ahlstrand skrev:
Johanmmolin skrev: Undrar hur många privatbanor i Sverige som höll sig med en egen kungavagn?

Böda Skogsjärnväg (600mm) hade en som på 1930-talet användes vid kungliga jakter. Kopia med originalboggier finns idag på museijärnvägen.
Åg-Wintjerns Järnväg (Stora Kopparberg) (891 mm) hade en vagn för Oscar II:s björnjakter. Idag på JTJ.
Gotlands Järnvägar (891 mm) fixade också en vagn åt Oscar (likadan som den SVLV levererat till Vestra Wetterns Järnväg (10,5 mm)).
ÖSlJ (600 mm) har en byggd 1987 för vår nuvarande regent.

Så nog fanns/finns det några stycken. Och jag har säkert glömt någon.


Kristinehamn-Sjöändans järnväg hade en kungavagn anskaffad 1859 till någon av Karl XV:s jakter. (Jo, han jagade både älg och björn - även om det stora intresset verkar ha varit att jaga kvinnor....) 1876 såldes den vidare till Säfsnäs järnväg som smalade in spårvidden till 802mm och på slutet använde den som släpvagn till sin motorvagn. 1935 överlämnades den till Järnvägsmuseum. Förra sommaren var jag där med kamera och måttband, så det är mycket möjligt att det kan bli en liten artikelserie i Smalspårigt om byggen av kungavagnar.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

Spännande! Är man bara tillräckligt ovetande så får man veta massor!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

En av få bilder på VWJ-banans första personvagn. En del av de allra äldsta person- och godsvagnarna skrotades ganska sent eller byggdes om till tjänstevagnar om de var i någorlunda skick. Vagn nr 1 däremot (liksom vagn nr 4), här fotograferad i början av 1950-talet, såldes för att i ett sista förtvivlat försök få in lite pengar till den ekonomiskt hårt nerkörda förvaltningen. Tyvärr finns varken köpare eller köpesumman bokförd någonstans så var vagnen hamnade förbryllar fortfarande amatörforskare och skrönikörer.
Bild

Göran Tholin
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

OK!

Det är ju synnerligen osannolikt att vagnen skulle ha sålts som trafikvagn. Kvarvarande smalspårsjärnvägar med persontrafik hade väl rälsbussar allihopa vid det här laget (?).
Det borde ju också innebära att behovet av tjänstevagnar var väl tillgodosett genom egna gamla personvagnar.
För mig låter det ju då som försäljning som skogshuggarbarack, sommarstuga eller dylikt vore troligast.
Eller den kanske helt enkelt sattes upp som minnesmärke i Rödesund? ;-)
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av 1956 »

Hur som helst, vacker är den och åldern bär den ju verkligen charmant!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Här en bild på systervagnen, No 4, som lär ha mött samma öde och vars historik efter försäljningen är spårlöst borta även den. Johans teorier om att vagnarna sålts till privatpersoner i syfte att fungera som jaktstugor, sommarstugor, vedbodar eller hönshus verkar högst rimlig. Likviden som erlagts för vagnarna lär då knappast ha bidragit till en avsevärd förlängning av trafiken vid VWJ.
Bild

Göran T
Skriv svar