Frågor om Co8a

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Frågor om Co8a

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag har påbörjat framtagningen av modellen Co8a.

1.En karakteristisk del av denna vagn är spännstagen. Vi är inne på att gjuta fästena på långbalken och försöka göra spännstagsskruvar mm. Smått blir det, men, det höjer också priset på modellen.

2.Taket kommer att bli gjutet i resin. På mina senaste modeller har jag även tagit med en del takdetaljer. Jag tänkte göra så även med denna (endast lamptopparna), medan fästena för snäckventilerna skall finnas med, men själva ventilen blir en separat gjutdel. Nackdelen med detta är, att de som vill bygga vagnen i en modernare version får slipa ner lamptopparna. Att göra två tak (leveransutförande och 50-60 tal) är möjligt, men fördyrar.

3. Underredet på denna vagn är ju så konstruerat, att balkarna kommer ganska långt ut. Jag tänkte därför göra en etsad tillverkarskylt. Finns det någon som har en bild på tillverkarskylten, samt eventuellt andra skyltar på långbalken.

4, Jag kommer att ta fram gastuber och batterilådor. Jag tänker gjuta dem i resin för tyngdens skull - rätt tänkt eller skall de vara i mässing.

5. Vilka ytterligare underedsdetaljer bör jag ta med?

Jag vore tacksam om någon ville hjälpa mig med svar på dessa frågor, eller eventuellt andra tips. Ambitionen är att denna vagn skall bli ett snäpp bättre än tidigare modeller från min verkstad.

Notera att det går att förhandsanmäla sig för vagnen. Ange gärna om du vill ha leveransutförande eller en moderniserad variant.

Göran N
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Frågor om Co8a

Inlägg av Jan Frelin »

Det kan vara rätt klokt att gjuta underredesdetaljer i resin är nog klokt, mässingsvagnar blir tunga ändå.
Skriv svar