Korrugerad plåt

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Korrugerad plåt

Inlägg av Klas Blomberg »

Är det någon som har en känsla för när man började använda korrugerad plåt som takbeläggning i Sverige? Min magkänsla säger 1950-tal.

Falsade plåttak är ju en gammal företeelse, och jag känner till äldre hus som har tak av vanlig plåt och tak av plåt från botten på gamla oljefat. Jag har även sett engelska och tyska hus med korrugerad takplåt från 1890-talet - men jag kan inte belägga att det har funnits i Sverige så tidigt.

Orsaken till frågan? Några engelska uthusbyggsatser följde med mig hem från en resa - och jag kan inte bestämma mig för om jag ska bygga dem som de är eller om jag ska byta till ett annat takmaterial.
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Korrugerad plåt

Inlägg av Anders R »

Kolla här:

http://www.hallahus.se/renovera/taket/p ... erad-plat/

Ger en liten inblick i ämnet, sidan är användbar i många sammanhang vid husbygge.

M v h

Anders i Arjeplog
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Korrugerad plåt

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har nog sett äldre bilder med korrugerad plåt som konstruktionmaterial, åtminstone för skjul. Jag skulle säga 20-tal. (Bor själv i en plåtvilla från 72).
BEF
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 16 maj 2012, 11:24

Re: Korrugerad plåt

Inlägg av BEF »

I skriften "Järnplåt" (Byggnadsstyrelsen, Fortifikationsförvaltningen och Riksantikvarieämbetet) anges att under 1800-talets senare hälft börjar förzinkad och galvaniserad plåt bli allt vanligare som slätplåt och korrugerad.
Så det borde vara ok att använda modellerna som de är.

Med vänlig hälsning/Bertil
Skriv svar