Re: Japanska tippvagnar - koppel
Postat: tor 23 jan 2014, 19:36
Bland amerikanska byggare av loggingbanor använder en del "link and pin"-koppel, som de kallas där borta, i On30. En erfarenhet är att "spikarna" är mycket petiga att hantera om du vill rangera. En lösning är att fuska genom att använda en U-formad dragstång (häftklammer?) till vardags som du trär genom båda hålen uppifrån, och ha några prydligare delar att ta fram när modellerna ska fotograferas. Dragstänger gjordes i verkligheten ofta av en bit klen rälsprofil som smiddes platt i ändarna med ett hål i, och "spikarna" hittar du bland segelfartygstillbehör hos t ex Eskader - kolla efter "koffernaglar".
På USA-marknaden finns även koppel från ett par olika tillverkare, både såna som monteras i koppelficka och såna som bultades direkt mot ändbalken.
Till Kadee-kopplet kan du dra ur järntråden som magneten ska dra till sig, böja den i 90 grader, kapa till lagom längd och sen montera tillbaka från ovansidan av kopplet (inte min idé..).
På USA-marknaden finns även koppel från ett par olika tillverkare, både såna som monteras i koppelficka och såna som bultades direkt mot ändbalken.
Till Kadee-kopplet kan du dra ur järntråden som magneten ska dra till sig, böja den i 90 grader, kapa till lagom längd och sen montera tillbaka från ovansidan av kopplet (inte min idé..).