Från min projekthög...

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Östlund
Inlägg: 446
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Från min projekthög...

Inlägg av Anders Östlund » sön 13 jan 2019, 13:38

Tack!
Kan bara hålla med, kul att få bygga lite! :)

/Anders


Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Anders Östlund
Inlägg: 446
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Från min projekthög...

Inlägg av Anders Östlund » fre 18 jan 2019, 13:22

Hmmm, nyss hemkommen från UK (iofs helt irrelevant), strax innan jag åkte upptäckte jag att Dapol hade BR08 i nollan, den går ju att bygga till SJ Litt V1 (ny hytt)... Så jag köpte mig en, inte i UK utan beställda på nätet när jag kom hem... Brexit verkar ju bli lite okontrollerat...

Nu har jag en BR08 på väg hem i nollan, hittade en begagnad som var lite billigare så det borde funka. Får man se vad det innebär att bygga en hytt så det blir en V1 av den... ;) Inget högprioprojekt, men som med mycket annat när man jobbar i nollan, hittar man något är det bäst att slå till direkt...

/Anders


Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Olof
Inlägg: 959
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från min projekthög...

Inlägg av Olof » Igår, 12:13

I samband med det är det kanske bra att korrigera ett ofta upprepat fel. Det skrivs ofta att SJ V1 är en BR 08. Det stämmer inte. Istället så är de syskon med samma rötter.

Om man tvekar så kan man titta på tillverkningsår:
BR 08 började tillverkas av British Rails egna verkstäder 1952.
SJ V1 levererades av English Electric 1949.

BR 08 är baserat på ett växellok från London, Midland and Scottish Railway (LMS) som hos British Rail fick littera BR 11. Det var ett av flera ungefär likadana lok som togs fram i under 40-talet. Hur släktskapet ser ut mellan BR 11 och SJ V1 har jag inte lyckats reda ut. English Electric tillverkade också en lång serie nästan lika lok till de holländska statsbanorna, NS, och jag vet inte om V1 är mest lik loken till LMS eller NS.

Både BR 11 och loken till NS var väldigt likt BR08. Exteriört är det mest luckor och boxar som skiljer dem åt och det kan man ju antingen strunta i eller åtgärda som man vill. Det skall bli kul att få se din modell när den är färdig. Den passar helt klart in på en svensk modelljärnväg. Med bara en ommålning och ommärkning skulle inte många kunna se skillnaden mellan BR08 och V1.

/Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Skriv svar