3D-skrivare åt folket ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av lenelg »

På sidan 289 i Kjell & Co:s nya katalog hittar jag en 3D-skrivare för 5999 kr. Vet inte om den duger för våra syften, men det är en intressant signal om vart marknaden är på väg..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: 3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av Peter Andersson »

Om man vill skriva ut synliga detaljer till lok och vagnar, alternativt hela fordon, så är vi inte riktigt där ännu. Den typen som Conrad säljer är av typen "spritsa-smält-plasttråd-cnc", som alla övriga konsumentmaskiner, vilka ger en för oss väldigt grov yta. Den typen av 3D-printer som herr Thörning skriver om i en annan tråd, är av typen som använder laser i kombination med pulver eller vätska. De maskinerna har ett pris som gör det helt ointressant för de allra flesta av oss här på forumet. Tack och lov finns företag som Shapeways som skriver ut åt oss.

Jag håller själv på och bygger en amerikansk byggsats av den först nämnda typen, Prusa i3 8", och förhoppningsvis har jag några smakprov med mej till Norra Sandby. Min tanke är att man kanske kan printa ut diverse hjälpmedel till modellbyggandet. Huvudskälet till mitt bygge är egentligen ren och skär teknisk nyfikenhet.

/Peter
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: 3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Kan berätta att en "pulverskrivare" finns i Karlshamn. Denna kan man hyra in sig på.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: 3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av mikath »

Ja, det är som Peter säger, den V3-korgen jag låtit printa kommer från en maskin som kostar säkert sju-siffrigt.
Vissa ytor är okay på modellen, medan andra är riktigt ruggliga.
Till och med de som printade modellen ville inte egentligen leverera modellen och de körde flera stycken, men till slut var jag tvungen att säga att de fick skicka den, som den var, till mig för jag ville så gärna ha den till N. Sandby.

Här är en ganska bra artikel om 3D-printning, och det är inte som gemene man tror...
http://gizmodo.com/why-3d-printing-is-o ... -508176750

/Mika
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: 3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av Jan Frelin »

Bra artikel!
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: 3D-skrivare åt folket ?

Inlägg av mikath »

Missa inte att läsa Skultorps Vagn & LokVerkstads Facebook-sida.
https://www.facebook.com/SkultorpsVagnLokverkstad
Har får du reda på allt som händer på Skultorps Vagn & LokVerkstad, och uppdateras med ny information ständigt.

För att kunna läsa på Skultorps Vagn & LokVerkstads Facebook-sida behöver du inte vara registrerad på Facebook, men för att "like":a eller skriva kommentarer behöver du vara registrerad.

/Mika
Skriv svar