Kisvogn i 0-skala

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Nevnte en våpenbutikk på nettet som har Birchwood Casey Brass Black.

Det var Staffans Vapen jeg tenkte på:
http://staffansvapen.se/vapentillbehor/ ... -touch-up/

Koster 100,- for en liten flaske, men når man kan fortynne 1:200 blir det ikke så galt!

Takk for limtips, Tobias. Hører gjerne om erfaringene med det limet du nevner!

Ellers har jeg prøvd å gardere meg med å "nagle" delene fast. Bores hullene litt undermåls vil jo delene holdeseg på plass selv uten lim.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

I kveld begynte jeg på det som dessverre viste seg å være en særdeles frustrerende jobb...

I hver av messingdelene skal det bores 2 eller 3 hull. 2 hull i de delene som bare skal nagles fast til vognkassen, og et ekstra hull i de delene som inngår i den bevegelige hengslen.

Dette trodde jeg skulle være en kjedelig, men rimelig enkel jobb. Men det viser seg at messingen delene er støpt i er særdeles hard, og 0,35 borene brekker som ukokt spaghetti. :x I kveld brakk jeg 8 bor...

Men konseptet for de bevegelige hengslene fungerer, så det er rett og slett et spørsmål om tålmodighet og masse bor. Jeg er bare nødt til å bestille en større mengde billig-bor fra Kina...

Bild

Nok en millimeterpæl på veien til en ferdig vogn!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Beeblebrox »

Hauk skrev:
Har tenkt å bruke hvitlim til delene, ja. Mer usikker på hva slags lim jeg skal bruke til messing mot tre!
Vi använder ofta ett lim från Casco som heter Hobbylim. Ser ut som det vanliga trälimmet men fäster bra på allt från kartong, mässing, plast och glas. Går att späda med lite vatten och blir mjukare än trälimmet när det torkar. Jag skulle nog i alla fall prova det i detta fallet.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Hauk skrev: Dette trodde jeg skulle være en kjedelig, men rimelig enkel jobb. Men det viser seg at messingen delene er støpt i er særdeles hard, og 0,35 borene brekker som ukokt spaghetti. :x I kveld brakk jeg 8 bor...

Men konseptet for de bevegelige hengslene fungerer, så det er rett og slett et spørsmål om tålmodighet og masse bor. Jeg er bare nødt til å bestille en større mengde billig-bor fra Kina...
I dag fikk jeg en 10-pack med 0,3mm bor fra Kina. Ca. 60 sek. ink porto, hvordan det er mulig skjønner ikke jeg...
Men da fikk jeg prøvd meg litt mer på boring, og det gikk heldigvis mye bedre nå.

Løsningen var ikke overasskende å sørge for et stabilt underlag. Med litt mer omtanke greide jeg å bore ganske mange hull uten å brekke et eneste bor.

I tillegg til boreoppsettet har jeg tatt med et par bilder av hvordan jeg retter ut krökte støpedeler. Mange av delene er nemlig langt fra linjalrette i utgangspunktet. Jeg tar en bit stripwood som anlegg mot siden med detaljer, og på baksiden legger jeg en stålbit. Så legger jeg en stålbit oppå treverket, og gir hele sandwichen en skikkelig omgang i en presse.

I tillegg til en temmelig rak messingdel får jeg lett slipt baksiden av messingdelen mens den fortsatt ligger i "formen" av tre.

Bild

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Hauk skrev: Det umalte, grå treet (innsiden på vognkassen) er Silverwood beis fra Builders in Scale. Jeg er desperat på jakt etter en erstatning for denne, ettersom det nå er umulig å få sendt maling og beis med flypost. Men hittil er det ingenting som slår SW. Kom med forslag!
I min desperasjon sendte jeg epost til Builders In Scale med forslag om at de burde starte produksjon av "instant silverwood", dvs en versjon av silverwood uten den brennbare isopropanolen sli at den kunne sendes med flyfrakt.

De forbarmet seg over meg og gav meg like godt oppskriften på Silverwood! Det er latterlig enkelt å lage sin egen Silverwood beis.
Det er nemlig rett og slett "Leather Dye" oppløst i Isopropanol. Helt eksakt er det svart lærfarge av type "Lincoln". Siden jeg likevel måtte kjøpe min lærfarge på nettet søkte jeg opp "the real deal" på Amazon.com. Merkelig nok var de villige til å sende meg stoffet med luftpost, selv om det er brennbart.

Det ble ble ganske dyrt for en liten flaske (ca. 200,- nok ink. porto) men siden fargen skal fortynnes drastisk (noen dråper pr. dl) rekker det til ganske mange liter ferdig beis. Kanskje jeg skal starte en liten piratproduksjon av Silverwood og selge den på neste Smalspårstreff?

Vel, problemet er i hvertfall løst!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Det har gått mye tid til å klargjøre deler for sverting samt selve sverteprosessen.

Gode resultater med sverting krever ekstremt rent metall. Så jeg skrubber grundig med glassfiberbørster, og så vasker jeg delene i lynol.

Så har jeg kommet frem til at det trengs *to* runder i svertebadet. Blander 1:200 fortsatt, og lar delene ligge minst 2-3 døgn i svertevæsken. Så skyller jeg delene i rent vann, og skrubber dem med en stiv pensel (svinebust). En tannbørste kan fungere fint.

Så er det tilbake med delene i svertekaret for nye to-tre døgn i soppan. Etter det skrubber jeg delene med en natron & vann løsnig for å nøytralisere svertemiddelet. Avslutter med en gundig skylling.

Ved siden av dette har jeg fått gjort ferdig etsefilmene. Første utgave er sendt for prøveets i 0,25 mm nysølv hos PPD ltd i Skottland.

Bild

Håper intenst på å få etseplaten i hus før fridagene i jula, men det skal vel holde hardt...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Grymt Håvard! Tackar för tippsen kring svärtning. Hur många vagnar ska du bygga?

Köper gärna lite "silverwood" vid tillfälle : )
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Grymt Håvard! Tackar för tippsen kring svärtning. Hur många vagnar ska du bygga?

Köper gärna lite "silverwood" vid tillfälle : )
Takker!
Håper på 5-7 vogner i første omgang. Sånn at det blir et bra tog. I tilegg er det samme understellet brukt til en rekke arbeidsvogner på Thamshavnbanen, så det blir ikke bare kisvogner som skal trille på disse understellene.

Får håpe vi sees på et byggetreff i ikke for fjern framtid.
Da skal jeg ta med litt hemmabrygg!

Til min store glede viste deg seg at det er mulig å få tak i helt ren isopropanol på apoteket, så da blir det helt etteroriginalrecepten.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Hauk »

Endelig litt progresjon!
Test-etsinger ankom fra PPD ltd. i Skottland, og det tok bare litt over to uker siden jeg sendte dem originalene mine.
Prisen ble eksakt £ 50,- alt inklusive. Materialet er 0,25mm nysølv.

Bild

Startet byggingen med to hjulopheng som skal brukes på en arbeidsvogn:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Kisvogn i 0-skala

Inlägg av Tobias Ljung »

Snyggt! Blir det gjutna fläder-axelboxar?
Skriv svar