Skarva 0,7mm borr.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Johan Winell »

Hej, jag har ett problem som jag tänkte höra om någon har en lösning på.

Jag behöver borra ett 0,7mm hål i ett lok, men har problem att få plats med stiftkloven för att hålla borret. Jag skull därför behöva skarva det på något sätt.

Skarven får inte bli mer än c:a 4mm i diameter.

En tanke som slagit mig är att använda innanmätet från en liten "sockerbit" dra åt för kung och fosterland provborra och sedan såga av skruvarna.

Nån som har ett mer raffinerat sätt. Finns det utmakarmejslar med utbytbara klingor som har en tillräckligt liten chuck och som greppar ett 0.7borr?

Tacksam för alla tips.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Anders Johansson »

Ta en bit rör med lämplig diameter på hålet (el borra med 0.7mm) och löd fast
borret...
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Johan Winell »

Tanken har slagit mej, men går det att löda stålborret med mjuklödning?

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
FAF
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av FAF »

Du kan limma med t.ex epoxilim också, fila ett par "hack" i borret innan.
/Gunnar
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Peter Estelius »

Sedan kan du ju krympa på förlängningshylsan också.

Borra hålet i hylsan med presspassning. Värm sedan hylsan, trä i borr och förlängning och låt kallna. Det här bör hålla borret på plats utan något "limämne" alls. Eftersom vi pratar om tunna borr så räcker en liten gasbrännare av "brylépuddingstyp".

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Johan Winell »

FAF skrev: Du kan limma med t.ex epoxilim också, fila ett par "hack" i borret innan.
/Gunnar


Epoxi, de typer jag har träffat på, har altid varit en besvikelse. Härdar inte ut tillräckligt, blir altid lite segt och kladdigt trots rätt blandning och färska produkter. Araldit så som det var förr som man körde i ugnen verkar inte finnas mera.

VH /johan
Vänliga hälsningar

Johan
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Johan Winell »

Peter Estelius skrev: Sedan kan du ju krympa på förlängningshylsan också.

Borra hålet i hylsan med presspassning. Värm sedan hylsan, trä i borr och förlängning och låt kallna. Det här bör hålla borret på plats utan något "limämne" alls. Eftersom vi pratar om tunna borr så räcker en liten gasbrännare av "brylépuddingstyp".

/Peter


Kräver ju att man kan borra/brotcha 0,68 eller nått ditåt. Borrar man 0,65 lär hylsan ju aldrig gå att värma tillräckligt för att få i 0,7mm borret.

Eller har du nåt bra trick för att borra presspassningen.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Peter Estelius »

Nej, jag har inget trick för att borra presspassningen, tyvärr.

Har suttit och funderat på en lämplig väg framåt och är inte helt säker. Men en sak är klar att om man börjar borra med t ex 0,6 för att komma så nära som möjligt 0,7 så rymmer 0,7 borret upp hålet mindre än om man började med 0,7 mm direkt.

Du har rätt i det att man behöver nog komma i närheten av 0,68 för att få till passningen och det bästa sättet är nog då att göra en brotch. Inte svårt hur konstigt det än låter.

Börja med att få till en bit silverstål med 0,68 mm diameter och helst ska den vara så polerad som möjligt. Sedan skär man av ena ändan i ungefär 45 graders vinkel, polerar snittytan och ser till att övergången mellan snittyta och den runda ytterdiametern inte har några råkanter utan är alldeles skarp.

Nu härdas den snedfasade delen först till rött och sedan till halmgult sådär för att få en hållbar egg. När nu den härdade brotschen körs in i ett 0,65 mm hål så tar brotschen upp hålet till sin ytterdia på ett enkelt sätt.

Då skulle det gå att göra ett precisionshål i ett "rör" med 0,68 mm dia relativt smärtfritt, visst det är pilligt och så men dock.

Det bör alltså gå utan andra specialverktyg än de man kan tillverka själv. Har du ett brutet 0,7 borr kan du naturligtvis utgå från det också. Tänk också på att skaftdelen på borren ofta är aningen mindre i diameter än spetsdelen av anledningen att minska risken för att borren nyper i hålet.

Mvh

/Peter
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Sture »

Din tanke om att löda fast borret har jag själv använt och det fungerar alldeles utmärkt.
I mitt fall gällde det ett 0.5mm borr som fästes i en 3mm mässingstång. Borra några
millimeter in och tunna gärna av stången längst fram. Lödningen funkade utan problem med
lite fosforsyra och vanligt elektronik lödtenn.
Med vänlig hälsning/Sture
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Skarva 0,7mm borr.

Inlägg av Johan Winell »

Hej, många kloka råd. Tack alla, jag tror jag satsar på lödvarianten och ser om det går.

Peters tips om hur man gör en enkel brotch lägger jag på hyllan för synnerligen bra tips, att ta till i framtiden.

Fasen vad duktiga ni är killar.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar