Sida 8 av 11

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 04 mar 2012, 17:14
av Oystein LB
Hva slags stål bruker du? De ringene kommer fordi du kanskje mater for fort. Eller så er det pussepapir som gjelder!
Men jeg har et stål liggende som jeg kan slipe for deg sånn at det blir veldig godt egnet for ¨finish¨ arbeid.

Kan komme opp med et idag hvis du er så gira!

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 04 mar 2012, 22:15
av Olof
Hauk skrev: De eneste jeg ikke er happy med nå er den litt dårlige overflaten på messingen. Må nok begynne slipe mine egne dreiestål.


Du behöver inte jämnare yta än förebilden ;-)

/Olof

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 25 mar 2012, 15:34
av Hauk
For at ingen skal tro at jeg har gitt opp modellbyggingen poster jeg en liten oppdatering.
I helga ha jeg testet mye sandblåsing, testet lykter og diverse annet som ikke er noe å ta bilder av.

Men jeg malte også trafokassen som er det eneste av interiør jeg skal ha i loket. Denne er ganske viktig, siden den står rett innenfor de store vinduene i sidedørene. Fargen er blandet etter hukommelsen. Det viktigste var å blande en farge som ikke var for mettet.

Bild

Bild

En del "learning points":

-Sandblåst messing er ypperlig underlag for maling.
-Smergelduk med korning 4000-8000 kan fikse mye når det gjelder ujevn lakk, støvpartikler osv.
-En farge som *ser* riktig ut er minst like viktig som en farge som er helt autentisk
-Grunningen må være helt perfekt før topplaget legges på. Et støvkorn i grunningen kan ikke slipes bort etter at topplaget er lagt på.

En annen sak, er det noen som prøvd Priomat 4075 wash primer? Dette er en tokomponent etsegrunning som benyttes av billakkerere. Er ikke helt fornøyd med resultatene, men de er gode nok til at jeg kommer til å fortsette med eksperimentering.

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 25 mar 2012, 19:08
av Oystein LB
Etset?

Ellers en syklig farge som ligner noen rom på Ladejarlen!

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 01 apr 2012, 18:49
av Hauk
Nok en liten detalj som kan krysses av. Bildene viser mitt første forsøk på å bygge en Westinghouse bremeslange med ventil:

Bild

Bild

Denne er lagd av en bit 1 mm messingrør som er boret på tvers. I dette hullet er det trukket en 0,6mm nysølvtråd. Ttre små muttere illuderer koblinger. Håndtaket er 0,3 mm messingtråd som er klemt flat i den ene enden.

Selve bremseslangen er en bit isolering fra en el-ledning. Den er varmet og strukket for å få den litt tynnere.

Den er foreløbig bare prøvemontert, den skal svertes før den festes permanent.

Takk for oppmerksomheten!

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: sön 01 apr 2012, 22:40
av Peter Estelius
Snyggt gjort och vilket småplock! Ska bli intressant att se när det närmar sig mer färdigt.

Mvh

/Peter

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: mån 02 apr 2012, 12:13
av Hauk
Peter Estelius skrev: Snyggt gjort och vilket småplock! Ska bli intressant att se när det närmar sig mer färdigt.


Takk! Men det er alltid rom for forbedringer. Det er vel derfor jeg aldri blir ferdig...

Her er versjon 2 av luftslangen med kran:

Bild


Bild


Så nå er det ned i verkstedet for å produsere 3 stk. til!

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: mån 02 apr 2012, 12:16
av zikkan
Ser himla bra ut! Jag är lite nyfiken på ytan på detaljen. Har du blästrat litegrand efter sammansättningen/lödningen? Det ser så enhetligt ut, nästan som en hel gjutdetalj, så att säga?!?

Mvh
zikkan

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: mån 02 apr 2012, 12:30
av Hauk
zikkan skrev: Ser himla bra ut! Jag är lite nyfiken på ytan på detaljen. Har du blästrat litegrand efter sammansättningen/lödningen? Det ser så enhetligt ut, nästan som en hel gjutdetalj, så att säga?!?

Mvh
zikkan


Korrekt, den er blästrat. Bruker glasspulver fra Fohrmann.

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Postat: mån 02 apr 2012, 22:51
av Hauk
Ting Tar Tid, men endelig er alle de fire luftslangene jeg trenger (for øyeblikket!) ferdige:

Bild

Ja, ja, sånn går no dagan...