Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: @Hauk

Det är så fint att jag hittar inga ord....

/Mika


Man tacker!
Her er en ferdig svertet pantograf:

Bild

Det fine med sverting er at det fortsatt er klart at det er et metallbygge precis som forbildet!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tobias Ljung »

Vilket konstverk!

Imponerande uthållighet också. Hur länge har du egentligen byggt på loket?

Hur går det förresten med malmvagnarna?
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Vilket konstverk!

Imponerande uthållighet också. Hur länge har du egentligen byggt på loket?

Hur går det förresten med malmvagnarna?


Takk!
Hvor lenge jeg har bygget på loket tør jeg nesten ikke tenke på. Første gang jeg seriøst begynte å *tenke* på denne modellen var i 1993.Her er en tidlig tegning:

Bild

Legg merke til at den er i 1/48, altså amerikansk 0-skala. Dette var lenge før jeg hadde hørt om Erik Walde og en liten grabb kallt Tobias Ljung...

Men jeg begynte vel ikke å bygge noe før i 1996. Og det ble 3. generasjon etseplate før jeg var fornøyd. Ting tar tid når man aldri har selvbygd noe i messing før, og aldri lagd en etseplåt!

Malmvognene havnet på et sidespor (pun intended!) grunnet en del mislykkede 3D-print eksperimenter, men det kommer nok til p skje ting ganske "snart"...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Lokbyggingen har nå gått over i maling/overflatebehandlingsfasen. Boggiene er svertet med Birchwood Casey våpenbrunering. Bruker en temmelig tynn suppe, 1 del sverting til 200 deler vann. Lar mesingdelene ligge et par dager før de skylles med kladt vann og nøytraliseres med en natron/vann løsning. Siden hjulene ble montert permanent med kulelager ville jeg ikke sverte dem, siden det ville blitt vanskelig å vaske bort svertingen. Litt misfornød med at fargen ike matcher svertingen alt for godt, men det kan forhåpningsvis ordnes i løpet av väderbitningsprosessen.

Bild

Bild

Bild


Etterhvert blir det nok maling også!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av zikkan »

Tjaa.... vad skall man säga..?.... WOW.......!!!!!!!!.... :-)
Fantastiskt fint bygge och ett mycket charmigt lok!! Det är sådana här byggen som gör att man bara vill gå och dra .... Samtidigt så tänker man att så där vill jag också kunna göra!! :-) Otroligt inspirerande!!! Ser fram emot fortsättningen.

Mvh
zikkan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev: Samtidigt så tänker man att så där vill jag också kunna göra!! :-) Otroligt inspirerande!!! Ser fram emot fortsättningen.


Man tackar! Jeg tror at moralen i min ekstremt lange sago om dette loket er at ønsker du deg noe sterkt nok, så kan du få det! *Alt* jeg kan om scratchbygging av messinglok har jeg lært under arbeidet med dette loket. Derfor har det selvsagt tatt tid. Men når man kjenner vikten i handen av to slike "godinger" kjennes det som om det er verdt innsatsen.

Noe av det jeg liker med bildene over er hvordan svertingen kommer til sin rett. Det ser etter min mening riktig så tufft og industrielt ut. Maling har en tendens til å bli litt for "modellaktig".

Utfordringen blir å kombinere malte og svertede deler. Trikset blir å binde det hele sammen med vädringen.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av mikath »

@Hauk
Du gör så fina saker så det är omöjligt att fatta att det är modeller.

/Mika
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: Du gör så fina saker så det är omöjligt att fatta att det är modeller.


Takk!
Ros er bestandig hyggelig, men det betyr mye at den kommer fra en dyktig bygger som deg.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av zikkan »

Svärtningen av boggierna blev ju fantastiskt lyckad! Vore det inte för sladdarna så skulle man kunna svära på att det var i en betydligt större skala än 1:45 .... :-)

Men, Birchwwod Casey skrev du, var det den här produkten du använde då, http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1931??

Mvh
zikkan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev: Men, Birchwwod Casey skrev du, var det den här produkten du använde då, http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1931??


Close, but no cigar!
Bruker Brass Black fra Birchwood Casey som jeg kjøper hos [link=http://www.eileensemporium.com]Eileens Emporium[/link]

Bild

Forøvrig sverter jeg i et bad som er fortynnet 1:200. Høres ut som en håpløs tynn suppe, men det funker! Full nedsenking i rundt et døgn bør gjøre susen.

Har sagt det før, men det er ultrasuperkritisk at messingen er helt ren! Jeg er blitt en stor fan av Mr. Muscle Stålrens. Skrubber med ufortynnet stålrens, skyller så ekstremt godt med masse vann. Til slutt vasker jeg metallet med cellulosetynner (Toulenbasert gift). Husk hansker, åndedrettsvern og avtrekk!

Etter svertingen skrubbes delene med en tannbørste og masse kaldt vann. Produsenten understreker at kaldt vann er viktig for å nøytralisere den syrebaserte svertingen. Jeg dobbeltsikrer meg med å også skrubbe delene med vann tilsatt bakepulver. Husk å skylle bort alle bakepulverrestene.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar