Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: TVÅ!!!!
Awesome!!!

/Mika


Ha, ha, ja jeg hadde litt ledig under helgen, så jeg bygde like godt et lok til!

Ut i fra nummeringen er det vel heller ingen overraskelse at det egentlig skulle vært tre lok. Men ettan blir nok ikke klar før trafikken på hjemmebanen krever det. Så da snakker vi nok et pensjonistprosjekt.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Hauk skrev:
mikath skrev: TVÅ!!!!
Awesome!!!

/Mika


Ha, ha, ja jeg hadde litt ledig under helgen, så jeg bygde like godt et lok til!

Like+

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Oystein LB
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 sep 2010, 08:16

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Oystein LB »

Hauk skrev: To for prisen av en:

Bild

Kjenner suget etter en bane nå!



Venter på dugnads mailen! Stiller gjerne opp. Tmjk er litt langdrøyt av og til.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Here we go again!
Thamshavnbanen hadde 3 Westinghouselok, og det var selvsagt bare et spørsmål om tid før det siste loket ble påbegynt.
Påskuddet er at dette skal bli et lok utstilt i sine enkelte deler i verksteddioramaet, men alle delene skal bygges med tanke på at de kan bli et komplett lok.

Så langt er det boggisidene jeg har jobbet med, og pr. dato ser de slik ut:
boggies2_W.jpg
boggies2_W.jpg (402.96 KiB) Visad 1280 gånger
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

For dette tredje loket bestemte jeg meg for å gjøre noen små forbedringer på boggiene, så jeg freste holderne for fjærstagene i massiv messing i stedet for å forme dem fra messingstrimler.

Men disse små skurkene er små, bare 1,6X2X2mm. Det største problemet med å frese slike deler er å holde dem godt på plass under bearbeidingsprosessen. For større deler bruker jeg hovedsakelig tosidig teip, men for disse delene er festeflaten altfor liten.

Så jeg begynte med å lodde en 10X60mm bit av 1,6mm gravørmessing til en 10X10 messingstang. En messingstang som denne absorberer mye varme, så jeg brukte en stor propanbrenner for å varme opp delene. Loddetinn var Carrs 179-graders loddekrem.

Messingstangen ble deretter plassert i en liten maskinskrustikke.

Første operasjon var å bore 0,8 mm hull. Dette ble gjort med en matehastighet på 2 mm/sek. Hullene ble "peck-drilled" 0,4 mm av gangen.

Deretter ble en 3-skjærers 3 mm flat endefres brukt til å frese delene. Matingen var 3 mm/s, spindelhastighet "5" på Kress-motoren, noe jeg antar er 25000 o/min.

Jeg brukte litt skjæreolje på sprayboks, noe som ser ut til å gjøre det litt lettere å maskinere messing, selv om de fleste sier at messing kan maskineres tørt.

Det var litt grader på delene, men det ble lett slipt bort med smergelpapir korn 400.

fresing_02_W.jpg
fresing_02_W.jpg (226.81 KiB) Visad 1279 gånger
fresing_03_w.jpg
fresing_03_w.jpg (527.72 KiB) Visad 1279 gånger
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Bra knep att löda ihop två delar innan man fräser bort det som inte skall vara med. Det tar jag med mig.
Förövrigt brukar jag också smörja vid fräsning. Om inte annat så hjälper det med kylningen.

Trevlig helg
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: fre 24 nov 2023, 14:54 Bra knep att löda ihop två delar innan man fräser bort det som inte skall vara med. Det tar jag med mig.
Förövrigt brukar jag också smörja vid fräsning. Om inte annat så hjälper det med kylningen.

Trevlig helg
Olof
Ja jeg tror at når det gjelder fresing av de aller minste delene må det lodding til. Alternativet er å bruke "Tabs" som holder den ferdige delen på plass. Men da blir det litt ekstraarbeid.

Her er noen freste bremsestagholdere fra forrige runde (De er vel ca. 1.8mm brede, hullene er 0,8mm):
bremsestag_W_01.jpg
bremsestag_W_01.jpg (154.91 KiB) Visad 1265 gånger
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

:D En tredje teknikk for å holde messingplater på plass under fresing er å lime dem til en bit MDF-plate med epoxylim. Når delene er ferdig frest løsnes de fra platen med varme fra en gassbrenner. Har ikke prøvd dette selv, men for mellomstore deler tror jeg dette kan være en bra teknikk. Freser man mye vil det sikkert være lurt å lage flere MDF/messingsandwicher en man trenger til ett måltid! :D

Her ser vi forøvrig de nyfreste spennstagholderene på en boggiside:
IMG_2853.jpeg
IMG_2853.jpeg (438.42 KiB) Visad 1206 gånger
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Mallet »

Enastående!
Jag gissar att det är kört i en CNC-fräs kanske med CAM-beredning i Fusion 360 som fortfarande är fritt för hobbyändamål.
Väldigt roligt att följa!

Mvh LH
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tomas Jansson »

Så roligt att se att du är igång igen Håvard!

/Tomas J
Skriv svar