Re: Hamrås byggbilder
Postat: lör 21 jul 2007, 01:42
Gråt inte över rörbiten du, det är ändå en felaktig detalj! Vevslängen, som på modellen verkar skulla sitta längst ut på rörbiten, sitter i verkligheten på en lika stor vevsläng åt andra hållet som i sin tur sitter fast på en bom som sitter exakt rakt över vardera drivaxeln. Omkastningen sker genom att vrida denna bom så att den därpå fasta vevslängen vinklas nedåt eller uppåt. När rörbiten nu ändå är trasig så har du ju en gyllene chans att rätta till detta missförhållande! Noterar också att de stående pendellänkarna som hänger mellan sagda vev och motveven förefaller vara alldeles för korta på modellen. De skall vara exakt lika långa som avståndet mellan centrum på drivaxeln och på den ovan nämnda bomen.
Dessutom ser lutningen på cylindrarna inte ut att stämma i längsled och därmed inte heller lutningen på slidplanen, som så vitt jag kan påminna mig skall vara parallella, eller i alla fall så gott som parallella, med kolvstänger och gejdrar. Lågtryckarna skall nog dessutom luta ut något mer även i sidled för övrigt... Och när jag nu tittar en gång extra på gejdrarna för att verifiera detta så ser jag att även dessa är helt fel, de skall vara breda och urfrästa och med tvärstycket format som ett liggande H inuti urfräsningen, tvärstyckena skall alltså inte omsluta gejdrarna utan tvärt om! Sammantaget gör detta att maskinerierna ser lite märkliga ut, i alla fall om man är lite miljöskadad av att ha tittat för mycket på originalet eller något annat ånglok med O&Ks egna patenterade slidstyrning! Och därmed så har jag raskt sågat i princip allt som du tagit från Backwoods byggsats... Beklagar och ber om ursäkt för detta!
Är man riktigt nitisk så kan man naturligtvis påpeka även en del småsaker som att fönstren ser ut att vara en liten aning små och liknande smådetaljer, men sådana påpekanden kanske rentav är att betrakta som småaktiga?
På det stora hela är det dock ett rasande trevligt bygge av en rasande trevlig förebild! Roligt mellanting mellan Separator i ursprungsutförande och i nuvarande utförande som Hamra! Fast kanske inte med så många typiska drag av Målerås, frånsett skorstenen, så törs man föreslå ett namnbyte till Hamrator?
/mvh
Jourhavande Niträknare
Dessutom ser lutningen på cylindrarna inte ut att stämma i längsled och därmed inte heller lutningen på slidplanen, som så vitt jag kan påminna mig skall vara parallella, eller i alla fall så gott som parallella, med kolvstänger och gejdrar. Lågtryckarna skall nog dessutom luta ut något mer även i sidled för övrigt... Och när jag nu tittar en gång extra på gejdrarna för att verifiera detta så ser jag att även dessa är helt fel, de skall vara breda och urfrästa och med tvärstycket format som ett liggande H inuti urfräsningen, tvärstyckena skall alltså inte omsluta gejdrarna utan tvärt om! Sammantaget gör detta att maskinerierna ser lite märkliga ut, i alla fall om man är lite miljöskadad av att ha tittat för mycket på originalet eller något annat ånglok med O&Ks egna patenterade slidstyrning! Och därmed så har jag raskt sågat i princip allt som du tagit från Backwoods byggsats... Beklagar och ber om ursäkt för detta!
Är man riktigt nitisk så kan man naturligtvis påpeka även en del småsaker som att fönstren ser ut att vara en liten aning små och liknande smådetaljer, men sådana påpekanden kanske rentav är att betrakta som småaktiga?
På det stora hela är det dock ett rasande trevligt bygge av en rasande trevlig förebild! Roligt mellanting mellan Separator i ursprungsutförande och i nuvarande utförande som Hamra! Fast kanske inte med så många typiska drag av Målerås, frånsett skorstenen, så törs man föreslå ett namnbyte till Hamrator?
/mvh
Jourhavande Niträknare