J 1338
Postat: sön 20 jan 2013, 15:21
I
För drygt tre år sedan var jag på god väg, trodde jag, att få till en J-loksmodell av en VVA-byggsats som jag hade köpt i Skövde några år tidigare. Kåpan var i stort sett klar och ram och drivning var också på ”G”.
BILD 1: Nästan färdig J-loksmodell 2009
I byggsatsen ingår fyra alternativa nummer av vilka jag valde J 1338 som förebild för att inte bygga ”samma” lok som klubbkompisarna. De valde lok som gått i badtågen Södervärn - Falsterbo och Brösarpsloket 1393. Som underlag för bygget, förutom VVA-s välgjorda byggbeskrivning, hade jag en del järnvägslitteratur, några egna bilder, bl.a. BILD 2, samt information som jag har hittat på nätet om J-lok i allmänhet, och 1338 i synnerhet.
BILD 2: J 1338 i Gävle 1994
Det är lite av leken ”finn fem fel” när man jämför bilder på de olika J-loken från olika tider. Bildstudierna bjöd på en del överraskningar. Det visade sig att 1338 på flera punkter tydligt avviker från det ”allmänna” J-lok som blir resultatet om man följer byggbeskrivningen och använder materialsatsens delar rakt av. Men har man tagit 1338 i båten så…
Bygget pågick med ändringar som jag identifierat tills jag upptäckte att loket endast kunde köras på rakt spår. Det visade sig att måttet över lagerboxarna på löpboggin var 30 mm och avståndet mellan hyttstegarna 30,4 mm. Loket åkte in i garderoben bland en del andra lik som blivit liggande där. Jag har som målsättning att mina lok, åtminstone med låg hastighet, ska kunna passera en Tillig DKW I med R484 mm som vi/jag dumt nog har lagt in på bangården på vår klubbanläggning. Det är trångt även på originalet, BILD 3, men på en modell måste avsteg från skalenligheten göras på en del detaljer om det ska fungera på modellspårens radier.
BILD 3: Löpboggins lagerbox och fotsteg på J-lok
Nu har vi ett nytt år med nya tag och nya tåg. När man dessutom kan se att en byggsats till ett J-lok från VVA gått för över 13000 SEK på Tradera så ”måste” bara loket bli klart någon gång. Vad gör man? En tråd på Smalspårsfrämjandets Forum kanske förpliktigar. Vi får se. Målet är att loket ska vara klart senast den 15 juni 2013 kl. 07:00 som är avgångstiden för bussen från Lund till Skövde. Fortsättning följer…
För drygt tre år sedan var jag på god väg, trodde jag, att få till en J-loksmodell av en VVA-byggsats som jag hade köpt i Skövde några år tidigare. Kåpan var i stort sett klar och ram och drivning var också på ”G”.
BILD 1: Nästan färdig J-loksmodell 2009
I byggsatsen ingår fyra alternativa nummer av vilka jag valde J 1338 som förebild för att inte bygga ”samma” lok som klubbkompisarna. De valde lok som gått i badtågen Södervärn - Falsterbo och Brösarpsloket 1393. Som underlag för bygget, förutom VVA-s välgjorda byggbeskrivning, hade jag en del järnvägslitteratur, några egna bilder, bl.a. BILD 2, samt information som jag har hittat på nätet om J-lok i allmänhet, och 1338 i synnerhet.
BILD 2: J 1338 i Gävle 1994
Det är lite av leken ”finn fem fel” när man jämför bilder på de olika J-loken från olika tider. Bildstudierna bjöd på en del överraskningar. Det visade sig att 1338 på flera punkter tydligt avviker från det ”allmänna” J-lok som blir resultatet om man följer byggbeskrivningen och använder materialsatsens delar rakt av. Men har man tagit 1338 i båten så…
Bygget pågick med ändringar som jag identifierat tills jag upptäckte att loket endast kunde köras på rakt spår. Det visade sig att måttet över lagerboxarna på löpboggin var 30 mm och avståndet mellan hyttstegarna 30,4 mm. Loket åkte in i garderoben bland en del andra lik som blivit liggande där. Jag har som målsättning att mina lok, åtminstone med låg hastighet, ska kunna passera en Tillig DKW I med R484 mm som vi/jag dumt nog har lagt in på bangården på vår klubbanläggning. Det är trångt även på originalet, BILD 3, men på en modell måste avsteg från skalenligheten göras på en del detaljer om det ska fungera på modellspårens radier.
BILD 3: Löpboggins lagerbox och fotsteg på J-lok
Nu har vi ett nytt år med nya tag och nya tåg. När man dessutom kan se att en byggsats till ett J-lok från VVA gått för över 13000 SEK på Tradera så ”måste” bara loket bli klart någon gång. Vad gör man? En tråd på Smalspårsfrämjandets Forum kanske förpliktigar. Vi får se. Målet är att loket ska vara klart senast den 15 juni 2013 kl. 07:00 som är avgångstiden för bussen från Lund till Skövde. Fortsättning följer…