Selvbygging av lagerbygg i H0

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av mikath »

Otroligt!!!!

/Mika
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

mikath skrev: Otroligt!!!!

/Mika


Man takker!

Nå har hovedfasaden fått litt farge og skiltet påmalt. Vet ikke om jeg traff *helt* med rødfargen. I tillegg er det et fargestikk i bildet som jeg ikke blir kvitt. Men er tross alt ganske fornøyd:

Bild

Bild

(Edit: Lagt inn nytt bilde tatt i dagslys for lit mer realistisk farge.
Rødfargen er pulverisert Conte pastellkritt nr. 64 og teksten er spraylakkert med hjelp av en spesialkuttet sjablon.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Beeblebrox »

Mycket snyggt Håvard!
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Arbeidet går videre.
Planking av vegger er ikke akkurat så rasende festlig, men tar man en halvtime nå og da blir man ikke fullstendig utmattet.

På sørveggen har de lagt på 1X4 overliggere på låvepanelet, så her bruker jeg Kappler 1/32" tykk "scribed siding" med 3/32" brede planker. Så limer jeg Kappler 1X4 med hvitlim. Både scribed siding og listverk ble beiset sølvgrått før liming.

Fremdeles en del kjedelig liming igjen på denne veggen, men med litt tålmodighet går det vel:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av ehrpet »

Snyggt och intressant projekt Håvard!

Lite nyfiken på fönstertekniken - var har du etsat dom? Skulle själv vilja prova att bygga fönster så istället för att bygga dom helt i styren som jag gör nu och som tar för lång tid.


MVH!
Peter E
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

ehrpet skrev: Snyggt och intressant projekt Håvard!

Lite nyfiken på fönstertekniken - var har du etsat dom? Skulle själv vilja prova att bygga fönster så istället för att bygga dom helt i styren som jag gör nu och som tar för lång tid.

MVH!
Peter E


Man tackar!

Vinduene ble etset hos PPD Ltd. i Skottland.

Anbefaler dette firmaet uten forbehold, de leverer raskt og har ingen minimumsordre. Jeg sendte dem 2 PDFér på mail, gikk helt strålende.

Her er filene til etsingen:

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/window_front.pdf

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/window_back.pdf

Vinduene ble etset i 0,2 mm nysølv.

Det er mer enn nok arbeid med en modell som dette, og hvis jeg skulle bygd 27 vinduer helt fra scratch er det ikke sikkert at det hadde blitt noen modell i det hele tatt!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Modellbygging kan ofte rett og slett være kjedelig, og det er bare fokuset på resultatet som gjør at man holder ut.

Å bygge store bygninger planke for planke tar tid. I dag nådde jeg en milepæl på Stenexporten, alle vegger på hovedhuset er planket. Er det ikke "Bored by boards" det heter i junaiten?

Bild

Spesielt overliggerne på denne veggen tok tid:

Bild

Disse måtte påføres limet en for en. Jeg fant at den beste måten var å gjøre det med fingertuppen. Litt fortynnet hvitlim. Sprer det utover på en bit plexiglass for at det ikke skal bli et for tykt lag lim på fingertuppen når limet smøres på. Siden veggene skal fargesettes med pigmentpulver etter liming er det ekstremt viktig at det ikke kommer for mye lim på treverket. Jeg krysser fingrene for at dette har gått bra, man ser det nemlig ikke før fargen er påført!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Har ikke gitt opp prosjektet, men jeg er på desperat jakt etter en god teknikk for å lime glass i vinduene.
jeg bruker mikroskopdekkglass til vinduene, men sliter med at limet havner på den synlige delen av glasset.

Vet at dette har blitt diskutert før men gode tips vil bli *veldig* godt mottatt!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
JoSk
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 10:30

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av JoSk »

Du kan inte spänna in dem mellan de befintliga spröjsen + ytterligare en omgång spröjs på insidan?

/Johan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag har själv tänkt pröva denna produkt:
http://www.micromark.com/liquid-psa-4-o ... ,9713.html
Bild
Skriv svar