En lyckad lördag i Karlskrona

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Nu en lyckad onsdag i Nättraby

Inlägg av Ola Ahlström »

Som tidigare nämnts genomfördes lördagen den 11 februari en mj-träff i Karlskrona som samlades ett 40-tal blekingar efter ett upprop under Smalspårsfrämjandets fana. Resultatet av denna samling kunde redan några veckor senare märkas då en ny träff genomfördes, denna gång i Jämjö med ett tjugotal själar närvarnade. Här drogs planer upp för fortsatt mj-veksamhet i sydöstra sverige något som nu resulterat i att i onsdag att en "lödjunta" startades, nu i Nättraby.

Eftersom majoriteten av de åtta som kände sig kallade saknade direkt erfarenhet av mässingslödning valdes en modell som varken skulle kunna förosaka kortslutning på banan eller kräva alltför mycket arbete för att uppnå slutresultat. Därför föll valet på SV&LV:s vagnskur som alla åtta satte lödkolven i tidigt på kvällen. Efter nödvändig fika var samtliga vagnskurar färdiga till 70% när gruppen splittrades fyra timmar senare. Nu kommer lödningarna att återupptas om två veckor då modellerna bedöms kunna bli färdigbyggda och målningsmomenten vidtar. Här i mellan kommer ytterligare en mj-träff redan nästa vecka. Kom inte och säg att "Blekingar inte kan"!

Bild

/Ola
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Mycket trevlig tillställning i trevligt sällskap. Bygga mässingsmodeller är starkt beroendeframkallande!

mvh Håkan
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Peter Andersson »

Vad trevligt att ni också kommit igång. Lycka till!

/Peter
Mässingsjunta Växjö
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Peter Andersson »

.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Blekingedagarna fortsätter

Inlägg av Ola Ahlström »

Så kan vi pricka av ytterliggare en mj-träff i Blekinge, den tredje, lödträffen oräknad. Denna gång dök ett femtontal Blekingebo (och undertecknad från "kontinenten") upp och temat denna gång var träbygge. Håkan visade här hur han bygger träd till sin anläggning och intresset var stort...

Bild

Bild

Bild

Bild

Två varianter förevisades. Den ena med balsatråd som stam och den andra med "ståltråd". Förutom trädbygge fikades det förstås och medhavda modeller visades upp. Planer för kommande verksamhet lades fram, bland annat går en bil till Smalspårsfrämjandets årsmöte. Annars är det lödning som gäller nästa vecka och då skall vi tydligen få se någon (?) sätta lödkolven i en T44 i skala N....

Bild

/Ola
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Blekingedagarna fortsätter

Inlägg av Lasse M »

Ola Ahlström skrev: Bild

/Ola


Träden mitt i bild ser jäkligt snygga ut, var dessa också hembyggen?
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Hej Lasse,
tveksamt om de kan kallas hemmabyggen. Det är Scenic Express "Super trees" stommar flockad med Woodland Scenics coarse turf och hårsprej.
http://www.scenicexpress.com/supertrees.html

SMJK säljer sådana stommar har jag sett samt Noch.
http://www.smj.org/wp/?p=4155&cat=107

Ett litet förtydligande. Bilderna i mitten visar inte ett färdigt träd utan efter första applikationen av fibrer. Trädet bygger på holländaren Jos byggmetod.

Färdiga sådana träd kan ni se nedan. De skall föreställa unga Sequia träd
Bild

mvh

Håkan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Lasse M »

Tack för hjälpen Håkan, jäkligt snygga träd, både dom du länkat till och dom Sequia träden du visade bild på. Vad är det för fiber du använder på Sequia träden?
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av masonamerican »

Hej, tack för de vänliga orden. Det jag lägger på först är en speciell fiber som jag köpt från en blomsterhandel i Holland. Jag har inte kunnat hitta den i Sverige. Som substitut har jag har provat med Woodland Scenics fiber men det blev inte samma sak. De här holländska fiberna är veckade så de håller ihop på något konstigt vis. Den var inte särskilt dyr, om jag minns rätt så fick jag en stor låda hemskickad för ca 200kr. Jag klipper fibern i korta bitar 1-2cm beroende på storleken på trädet.

http://www.bloemschik.nl/1898-1229/Op-i ... ister.aspx

Sedan är det ett eller flera lager med 6mm vanliga gräsfiber, ett lager med 2 mm gräsfiber och till sist ett eller flera lager med WS "fine turf"

mvh

Håkan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: En lyckad lördag i Karlskrona

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset Håkan, är gräsfibren också av WS sortiment?
Skriv svar