En kylvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: En kylvagn

Inlägg av Hauk »

Martin skrev: Riktigt snyggt Janne!
Ska ta fram mina NMJ kylvagnar och vädra dom också,när man ser hur du har vädrat så ser man hur den plastiga känslan försvinner helt.
Så här gjorde jag med en Grf från HNJ V .Använde bara krita och penslade på
Bild
/Martin


Det er ikke så mye som skal til! Liker den lokale koloritten på dekaler. Ingen tvil om det der er en svensk vogn.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Martins vagn blev mycket bra! Jag brukar använda ett pulver från Carr´s, inhandlat från Rimbo Grande. Ibland svår att fästa på "torra" eller blanka ytor. Krita som du skriver, är det riven pastell eller något annat?

Janne C
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: En kylvagn

Inlägg av Martin »

Tack Janne.Det är riven pastell jag använder mig av.Köpt i en konstnärsbutik i Malmö.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Då ska jag också besöka en konstnärsbutik, har bara inte blivit av tidigare. Man blir liksom lite van med egna metoder. Egentligen borde jag låta en och annan vagn vara helt ren från smuts. En nymålad eller ny från tillverkare i den verkliga miljön är inte fel. Skulle tro att en sprutning enbart av matt lack får bort en del av plastkänslan. Kanske bara lite bromsdamm på underredet på detta kan räcka.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Hittade gamla pastellkritor hemma, rev en rödbrun och stöpplade på pulvret på de fyra vagnar som var kvar.

Bild
Svårt att få en skaplig bild på kylvagnarna. Hur som helst förvann de klara färgerna och en viss dammig yta som ska efterlikna bromsdamm och dy. Våderna på taken ristades varsamt, bara att de syns lite lyfter upp vagnarna några snäpp. Underredena fick lite mer pulver, pastellen tycks fästa bra och jag har inte behövt att spreja någon skyddslack över vagnarna. Att tänka på är att torka av fingeravtryck innan pulvret penslas på, annars kan det se ut som tekniker från polisen varit i farten...

Fast jag var varsam så ville en del små detaljer lossna på underredena, passade på att limma fast dåligt fastsatta delar från fabriken. Kvaliteten skiftar mellan olika individer. Funderar på att alla som köper dessa vagnar köper en varje. Kan möjligtvis se lite konstigt ut i ett tågsett med godsvagnar, en god ide är nog att inhandla fler av samma sort, olika vagnsnummer finns säkert. Och man vill nog blanda dessa reklamvagnar med tex gamla hederliga godsfinkor i brunt. Trevliga godståg blir det helt säkert :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Tog nyss en bild i dagsljus på en av vagnarna...

Bild

Lätt vädrad. En undran, kan det vara så att man var lite extra mån av att hålla just dessa kylvagnar mer rena än vanligt? Det lilla jag sett på nätet tycks vagnarna vara relativt välvårdade.

Janne C
Skriv svar