Vägbro

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Vägbro

Inlägg av Olof »

Läste med intresse Håvards artikel om vägbrobygget i Smalspårigt 117. Håvard, hur gör du för att träet inte skall slå sig vid blekningen? Min erfarenhet av vatten och trälister är att listerna gärna vrids. Jag brukar i och för sig använda furulister. Blir det mindre probleme med annat trä?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Vägbro

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Läste med intresse Håvards artikel om vägbrobygget i Smalspårigt 117. Håvard, hur gör du för att träet inte skall slå sig vid blekningen? Min erfarenhet av vatten och trälister är att listerna gärna vrids. Jag brukar i och för sig använda furulister. Blir det mindre probleme med annat trä?

/Olof


Jeg gjør ingenting for å motvirke at listene vrir seg.
For det første har jeg ikke problemer med at de vrir seg alt for mye, for det andre vil et bygge som dette gi bare veldig korte lengder med lister som ikke er holdt fast i et limpunkt.

Jeg bruker Kappler Basswood lister, og jeg ville aldri brukt furulister til et prosjekt som dette. Furu er alt for hardt og har alt for markerte årringer, og kommer heller ikke i alle dimensjoner som jeg trenger.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vägbro

Inlägg av Peter Estelius »

En gång för allt för många år sedan satte jag ihop en träbåt, mary Ann från Billing, och den skulle bordläggas med träremsor som blötts för att kunna böjas.

Det gick rätt bra och träslaget var Abachi något som jag senare upptäckt ofta används i bastulavar. Abachin vred sig inte och har nästan inga årsringar. Den var medelhård och var trots det lätt att bearbeta = trevligt material, rekommenderas.

Mvh

/Peter
Skriv svar