Inspirerande miljö

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

Några trevliga Malmö-bilder. Den första från 1908 och den andra från slutet av 1890-talet. Massor med spännande detaljer att vila ögonen på.

Bild

Bild
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av mikath »

Spännande, det skulle vara kul att veta lite mer om vad det är vi ser.

/Mika
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tar en bild till, för att underlätta orienteringen. Byggnaden till höger om Hamnkaptenskontoret, på den första bilden är den gamla hamnsmedjan, som revs just 1908 för att ge plats åt Hamnförvaltningens nybygge, som syns här.

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av janclaesson »

Härliga foton, det är så spännande med gamla försvunna miljöer. Passar på och gör lite reklam om en nyutkommen bok som heter Söder-TUR 1 som visar helt bortglömda miljöer i Stockholm. Man bara häpnar över bilderna i denna bok. Mycket spårvagnar och järnväg från söder ingår dessutom. Jag har bidragit med en hel del foton från min farbror, både i färg och sv-vitt funna i hans dödsbo. En del av dessa har jag visat tidigare på stinsenforum. Det var där författaren hittade mej :o)

Visst blir man inspirerad av gamla foton. Tack för dessa Stefan!

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack för boktipset, Janne!

Håller med dig, gamla miljöbilder är bland det bästa som finns!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Johanmmolin »

Jag startade en tråd på forumet "Fallrepet", som framförallt behandlar inomskärs sjöfart i Sverige. Den påminner lite om min tråd om gamla dokument på detta forum. Fick väldigt trevlig respons med en massa bilder på skutor. Visar dock här senaste sidan, där miljöer från Hästholmens hamn diskuteras. Som ni förstår inspirerande för mig!

http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php ... 4&start=45

För er som gillar båtar kan det vara trevligt att bläddra tillbaka också och se alla bilder på gamla skutor.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

En godbit till. Malmö Statsbanestation i ursprungligt skick. Enligt uppgift är bilden tagen 1864. Fotograf okänd.

Bild
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av 1956 »

Underbara bilder du visar, Stefan! Det där känns som ett helt möjligt projekt att bygga i H0 även om stationsbyggnaden nog blir ganska omfattande. Har du foton på hur spåren låg då?
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

Inga direkt kompletta bilder. Däremot spårplaner. Återkommer om en stund.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Inspirerande miljö

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tre spårplaner hämtade ur 'Statens Järnvägar 1856-1906' Det hände en hel del, de första femtio åren. 1856-års spårplan känns mycket modellmässig.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar