SRJ/FJ motorvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tommy Bergkvist
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 11:09

SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Tommy Bergkvist »

HNJs SRJ/FJ motorvagn, håller på å bygger en sån å då har jag märkt att det saknas, Fotsteg,Avgasrör,Backspeglar,Men döm om min förvåning när jag hittade delarna i HNJs VGJ,ÖJ Lokomotorbyggsats, e det nån mer som märkt detta.BildBilddessa delar som tillhör motorvagnen fanns i lokomotorsatsen.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Stefan Jönsson »

Grattis till fyndet! Att hitta alternativ användning för diverse delar, är alltid en triumf.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Anders Johansson »

Och jag som undrat vad de delarna var till för...
Tur jag köpt bägge.
Jag har en känsla av att Göran har rätt bra koll på kunderna.
Det har hänt flera gånger att han gjort samskick när man haft flera beställningar inne samtidigt.
Bl a fick jag fönstren till SNJ-motorvagnen tillsammans med en Yo1s etc.
Jag har aldrig fått något som varit till något jag inte beställt.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: SRJ/FJ motorvagn Färgen?

Inlägg av Patrik E »

Hej. Jag har en liten synpunkt på ditt bygge i all välmening. Hur var det med färgnyansen på dessa fordon? Jag tycker att din Xo2p är "chokladbrun" om man jämför med dina lokomotorer. Hade de verkligen den här nyansen? SRJ vagnen var väl mörkbrun/beige? och den Xo2p som gick i Småland hade väl mer rödstick typ dina lokomotorer. Eller är det SRJ vagnen du vill bygga?

Mvh
P.E
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tommy Bergkvist skrev: HNJs SRJ/FJ motorvagn, håller på å bygger en sån å då har jag märkt att det saknas, Fotsteg,Avgasrör,Backspeglar,Men döm om min förvåning när jag hittade delarna i HNJs VGJ,ÖJ Lokomotorbyggsats, e det nån mer som märkt detta. Dessa delar som tillhör motorvagnen fanns i lokomotorsatsen.

Jag har köpt lokomotorn men inte motorvagnen och har fått dessa delar så är det någon som behöver dem så kan jag skicka dem på posten. Skicka ett PM eller mail i så fall (daniel.b AT bergqvist.se).

Mvh Daniel
Tommy Bergkvist
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 11:09

Re: SRJ/FJ motorvagn Färgen?

Inlägg av Tommy Bergkvist »

Hej, jag tar gärna emot tipps på vilken färg vagnen hade på FJ enligt FJboken var den ljusbrun.MVH Tommy B.
Patrik E skrev: Hej. Jag har en liten synpunkt på ditt bygge i all välmening. Hur var det med färgnyansen på dessa fordon? Jag tycker att din Xo2p är "chokladbrun" om man jämför med dina lokomotorer. Hade de verkligen den här nyansen? SRJ vagnen var väl mörkbrun/beige? och den Xo2p som gick i Småland hade väl mer rödstick typ dina lokomotorer. Eller är det SRJ vagnen du vill bygga?

Mvh
P.E
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Patrik E »

Ok Jag missade det med FJ och vilken färg den hade där. Men på SJ borde den ha haft samma färg som Z4p (röd 92?) Tyvärr så finns det vad jag vet inget färgfoto på motorvagnen.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tommy Bergkvist skrev: HNJs SRJ/FJ motorvagn, håller på å bygger en sån å då har jag märkt att det saknas, Fotsteg,Avgasrör,Backspeglar,Men döm om min förvåning när jag hittade delarna i HNJs VGJ,ÖJ Lokomotorbyggsats, e det nån mer som märkt detta.Bilddessa delar som tillhör motorvagnen fanns i lokomotorsatsen.

Så har jag fått det också, men nu begriper jag hur det hänger ihop :-)

I en diskussion i Olas brevinkasttråd undrades det om vindrutedetaljerna. Jag får inte heller till hur det är tänkt med vindrutan med de detaljer som följde med i leveransen. Göran skrev vid leveransen att "tyfon och dekal" sänds separat senare. Tyfonen sitter - i varje fall på falkenbergsvagnsritningen - på vindrutans mittstolpe, så jag hoppas den gjutningen innehåller även mittstolpen.

Hur fäster man förresten metalletsningar och -gjutningar till resin på bästa sätt?

/Bengt

PS
Jag lyckades tyvärr slarva bort de bildfiler som Göran sände över med leveransaviseringsmailet (eget handhavandefel, jag skäms). Är det möjligen någon som skulle kunna sända mig en kopia?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: SRJ/FJ motorvagn

Inlägg av Ante S »

På SRJ:s motorvagn sitter tyfonen t h om förarplatsens fönster så det är nog inte så att det blir fråga om en hel byggdel för mittstolpe och tyfon. Min modell blir mer åt FJ-varianten så där får jag väl se hur jag löser monteringen... I färgdebatten skulle jag nog säga att det förefaller troligast att Xo2p var målad i SJ 92.

Tack för tipsen rörande överskottsdelar från Kalmarlokomotorsatsen!

Ante
Bosse
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 14:40

Re: SRJ/FJ motorvagn Färgen?

Inlägg av Bosse »

Tommy Bergkvist skrev: Hej, jag tar gärna emot tipps på vilken färg vagnen hade på FJ enligt FJboken var den ljusbrun.MVH Tommy B.
Patrik E skrev: Hej. Jag har en liten synpunkt på ditt bygge i all välmening. Hur var det med färgnyansen på dessa fordon? Jag tycker att din Xo2p är "chokladbrun" om man jämför med dina lokomotorer. Hade de verkligen den här nyansen? SRJ vagnen var väl mörkbrun/beige? och den Xo2p som gick i Småland hade väl mer rödstick typ dina lokomotorer. Eller är det SRJ vagnen du vill bygga?

Mvh
P.E


Inte FJ men SRJ om det är OK.
Provade denna teckning på JVH forun utan något svar.
Testar här också.
SRJ 105 var vad jag sett på bild fvåfärgad vid leverans.
Kan den ha sett ut så här?
Bosse

Bild
Skriv svar