JECO litt E - Motor i tendern?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Håller på med ett E-lok från JECO och har monterat en växellåda på fjärde axeln i loket och ska montera motor (och helst med svänghjul) i tendern.

Upptäckte nu när det var dags att ge sig på tenderbygget att det är inte mycket motor man får plats med på höjden. Vitmetallgolvet stjäl några millimeter och man får kapa bort kolbehållaren, det sista gör ju inget då det inte kommer att synas utifrån men jag funderar på om man kan slopa vitmetallgolvet.

Efter att jag tittat i boken Ekenholmsbanan där det finns en bild på ett JECO E-lok där motorn monterats i ett rör direkt på tender-"chassiet" och därmed verkar vitmetallsgolvet ha slopats. Men på bilden tycker jag det ser ut att vara knapert med utrymme att få på tendern över motorn, motorn fästs dessutom med en skruv ovanpå röret den ligger i.

Undrar därför om det finns någon här som byggt JECO's E-lok och placerat motorn i tendern. Hur har ni gjort isåfall?

Om ni slopat vitmetallgolvet, hur anordnade ni fäste för tendern mot "chassiet"?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Patrik E »

Kandeu inte använda en BullAnt boggie? Det finns ju treaxliga.
http://motorbogies.com/index.php?main_p ... &cPath=1_5
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Patrik E skrev: Kandeu inte använda en BullAnt boggie? Det finns ju treaxliga.
http://motorbogies.com/index.php?main_p ... &cPath=1_5


Tack för tipset. I nödfall får det väl bli en sådan lösning, men först vill jag se om det går att fixa med den varianten jag tänkt mig.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av f.gaard »

Hör med Sture Holmberg.
Han har en kanondriv till C-tender, om jag inte minns helt fel.
Han har ingen hemsida, men hör med Stockholms Modell Järnvägsklubb, han är medlem där. (SMJ)

Mvh Fredrik
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av TuveB »

Enligt det lilla produktblad Sture har är C-tendern anpassad till Perl Cc, men hör med honom, det går kanske att anpassa. Hans e-post är sture.ho@telia.com
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Sture »

Jag är tveksam till att mitt C-tenderdriv ryms i den vitmetalltendern. Ett annat alternativ som jag använde på mitt E-loksbygge är att slopa vitmetalltendern och istället använda den etsade C-tendern från VVA. Här fanns det utrymme till att både göra tendern till ett flexichassie med bakre axeln fast och övriga axlar i en flexande boggi med strömupptagning på samtliga samt att få in en Faulhaber 1319 som via kardan driver på bakersta drivaxeln på loket. Den tendern tycker jag dessutom är betydligt snyggare med de tunnare väggarna osv.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av bermod »

Sture skrev: Jag är tveksam till att mitt C-tenderdriv ryms i den vitmetalltendern. Ett annat alternativ som jag använde på mitt E-loksbygge är att slopa vitmetalltendern och istället använda den etsade C-tendern från VVA. Här fanns det utrymme till att både göra tendern till ett flexichassie med bakre axeln fast och övriga axlar i en flexande boggi med strömupptagning på samtliga samt att få in en Faulhaber 1319 som via kardan driver på bakersta drivaxeln på loket. Den tendern tycker jag dessutom är betydligt snyggare med de tunnare väggarna osv.

Problemet Sture är väl att få tag i en VVA tender idag har en själv och ska sätta dit ett sånt här driv när den dagen kommer ska bara fräsa bort lite i fram och bakkant.
Bermod
Bild[/img]
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tips och råd om att använda sig av drivning på tendern. Men som sagt vill jag först och främst prova med drivning på loket och med motorn i tendern.

Finns det verkligen ingen som byggt JECO's E-lok och placerat motorn i tendern så som jag tänkt?

VVA-tendern har jag haft i tankarna men precis som Bertil skriver så är den näst intill omöjlig att få tag på numera. Så istället har jag beställt två Mashima motorer, en 1020 och en 1220, så får jag se om dessa får plats. Går det så är det bara jakten på passande svänghjul som återstår.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av bermod »

Lasse M skrev: Tack för tips och råd om att använda sig av drivning på tendern. Men som sagt vill jag först och främst prova med drivning på loket och med motorn i tendern.

Finns det verkligen ingen som byggt JECO's E-lok och placerat motorn i tendern så som jag tänkt?

VVA-tendern har jag haft i tankarna men precis som Bertil skriver så är den näst intill omöjlig att få tag på numera. Så istället har jag beställt två Mashima motorer, en 1020 och en 1220, så får jag se om dessa får plats. Går det så är det bara jakten på passande svänghjul som återstår.

Lasse 12mm svänghjul det har jag och om det kniper så kan jag ju svarva ner ett till 10 mm.Lasse du kör analogt om jag inte missminner mig ,hade du kört digitalt så tycker jag nog man kan slopa svänghjulet.
bermod
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Martin »

1624 motor med Brimalm växellåda sitter i mitt E lok.Funkar bra.

Bild
Skriv svar