Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Haha, jag fick ta en hel del bilder innan jag blev någotsånär nöjd. Har en bra photoshop som fixar det mesta. Men en ny kamera är nog det som gäller Olof, tråkigt att dagsljus är en bristvara just nu. Fixar till lite nyinköpt flex till nästa gång.

Gott Nytt år Olof

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Lugn nyårsafton, barnen hemma, varför inte testa att få till 2 längder flex till stationen..

Bild
Nu vet jag att de flesta här är mycket duktiga byggare men visar hur jag går till väga själv. Hittade en rulle av mycket mjukt och ljudisolerande material trots sin "tunnhet". Ett kraftigt klister bakom det gula skyddet bringar en god vidhäftning, tom att det går att böja till kurvor utan problem. Jag vet bara att denna typ av material används av tex rörmokare som något slags skikt mellan rör och klammrar av det större formatet.

Men först en test vilket som passar bra till sandning...

Bild

Bild

En test med löst material utan lim. Först sand och sedan sandliknande från Noch. Upptäcker att det är enklare med riktig sand. Lätt att borsta bort materialet ovanpå slipersen. På min gamla bana hade jag material från Woodland Scencis men minns att det var ett himla skrapande av kornen på slipers efter lim har torkat.

Bild

Flexen är målad i en mörkbrun blandning med ganska mycket silver i för att få det att se lite gammalt ut. Rälen har en annan brun färg. Har noterat att livligt trafikerade spår inte har lika mycket rostbildning. Idag är de båda längderna färdiga men ska torka till lite innan de tas bort från underlaget. Här är det bara vanligt papper med tejp ovanpå som klipps bort då allt torkat.
Jag får då ett par tunna räls utan banvall vilket passar bra till stationen mellan perronger, senare hamnar rälsen i vitrinen med ett gäng ånglok och ett med Saltsjöbanans vagnar.

Återkommer med ytterligare lite patinering av rälsen.

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Stationen ser väldigt trevlig ut, Janne!

Är det början på en större anläggning?
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack Stefan, ja det är tanken. Har drygt 10 år kvar till pensionen och har samlat på mej en hel del under åren. Vet redan nu att ersättningen som pensionär kommer att bli svår att leva på. Lika bra att köpa på sej grejer och bygga en massa kåkar mens tid är och innan synen blir sämre vilket den redan nu är. Förvisso har jag en hel del byggnader som byggts under de sista 5 åren men fortsätter nog ett tag till med en del projekt som finns i huvudet. Man får hoppas att det blivit något vettigt färdigt tills dess, som pangis tror jag att det blir så mycket roligare med att syssla med en hobby. Annars sitter man väl där med en pilsner i handen och glor på något skit i dumburken... Bevare mej väl ;o)

Ett problem är nog ett vettigt utrymme i hemmet men vem vet, ungarna kanske får en möjlighet att kunna hitta något eget så småningom. Trots idiotin med bostäder i Stockholm, men det har jag ju redan dryftat om i stinsenforum då det begav sej :o)

God fortsättning Stefan och ett nytt trevligt år att gotta sej i dvs i alla era byggen och låta sej inspireras ytterligare. Faktiskt detta forum som fick igång mej igen efter en längre svacka.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Sanda så fort som möjligt, mycket ska bli klart innan jag blir för gammal... ;o)

Bild

När jag limmar fast sanden i ett första skede, ingen diskmedel i då det förvårar betydligt att borsta bort överflödig sand. Använder en droppe diskmedel endast vid slutliga sandningen. Och idag har härligheten torkat...

Bild

Tunna styva flex som inte går att böja en mm längre, precis som jag hoppades på innan jobbet.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Stn Krakow förvandlad till Bergsunda Norra, det tog sin tid och jag gör aldrig om det. Inte från en plastbyggsats igen varje fall inte en station. Har knåpat ihop fyra st stationer tidigare, men inte då Krakow utan andra och det räcker mer än väl...

Bild
Jag fejkade ihop en miljö här, allt för konstens skull.

Bild
Ska väl också erkänna att det var faktiskt en trevlig tid i hobbyhörnan, dock lite väl lång. Med min hastighet så lär det nog ta tid innan stationen får en plats på en riktig anläggning. Men lärorikt med att få till tex vildvinet, bra tips om materialet från en forum-medlem, tack för det.

Bild
Slutligen en bild från "gatusidan", vespan fick jag från en annan forum-medlem, farbror CeGe. Den pimpade jag upp en smula. Mystisk modell i någon slags mjukplast, mycket mjuk vill jag påstå.

Tycker inte att det är helt fel med en typisk skånsk station i grunden och kan nog även flyta in i en mer norrut belägen miljö. Som jag skrev tidigare så har Auhs imponerat stort med sin station från den anläggningen han så frikostigt visat tidigare på ett grannforum. Inte nog med det, Auhs mejlade en skiss och en hel del bilder på hans förlaga, ett mycket stort tack till honom också. En dröm blev till slut uppfylld. Inte illa... :o)

Det har varit en lång helg med alla dessa mellandagar, har inte legat på latsidan direkt, jobbat extra en hel del som målare/renoverare på ett av Stockholms finaste ångfartyg S/S Saltsjön (byggd 1925) sedan sensommaren vilket borgar för en del extra pengar och därmed en del nya inköp av rullande material. Det har jag ingen brist på, enda bristen är utrymmet i hemmet. Men jag har gett mej fan på att få ihop en Svensk anläggning. Tids nog...

Men innan dess så är det en kompis som vill ha lite hjälp med sin, redan i morgon ;o)

Hälsar Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Göran T »

Snygg målgång Janne. "Krakow" ser ju riktigt trevlig ut i din tappning. Och med den snygga men provisoriskt byggda miljön runtomkring och med vetskapen om hur Edge City såg ut så förväntar jag mig en svensk bana av mycket hög klass. Tack för generös och intressant tråd.


Hälsningar
Göran Tholin
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Johan Stenson »

Härligt Janne, de bilderna har jag väntat på ända sedan du påbörjade projektet. Av bilderna du släppt under tidens gång har det ju synts att det var på väg åt rätt håll (understatement) om man säger så. Men slutresultatet med den lilla miljön var enastående.
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Anders R »

Bara att hålla med - hur snyggt som helst.

Vänliga hälsningar

Anders
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Jan »

Fantastiskt bra byggt! Din station har blivit väldigt lyckad. Som gammal tågklarerare känner man igen sig direkt.

Hälsningar
Jan
Skriv svar