Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Peter Estelius »

Det där blir riktigt bra!

Ser så bra ut att min första tanke var en minnesbild från när jag var sådär 12-13 år och stod och tittade upp efter gaveln på Helsingborg stads Elverk (där min farfar var maskinmästare). Den gaveln var helt klädd med ett vackert vildvin som matchade den röda tegelväggen på ett alldeles speciellt sätt. Ahhh.

Visst funkar "löven" bra inte sant. Det tycker åtminstone jag och den här idén med rufset under som vildvinsrankor var mycket bra - den tar jag till mig.

Mvh

/Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Jodå Peter det funkar bättre än jag trodde. Visar ett foto på ett hus i Stockholm som jag rotat fram, också helt beväxt men då både i rött och grönt.

Bild
Ett foto taget vid "Rålis" för 20 år sedan. Mina löv blev kanske inte så här bra som de här. Men jag är nöjd ändå. Ska också tala om att jag böjde små krokar i ändarna av kardelerna i elkabeln, stålullet hakar i dessa vilket underlättar då man drar ut detta.

Hälsar Janne C
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Peter Estelius »

Ja, precis så såg väggen ut! Enda skillnaden var att det var en gavel med stora "fabriksfönster" som då inramades av vildvinet, härligt!

Jag försökte finna bilder på elverket men anitngen har de rivit det eller byggt in det i Olympiaskolan för jag kunde inte hitta en enda bild :-(

Mvh

/Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Okay Peter, hoppas att man inte har rivit kåken. Hur som helst så avslutade jag mina vildvinstillverkningar innan det fanns risk för en viss överetablering av dessa på stationen. Svårt att sätta stopp ibland. Däremot så jobbades det på en mycket liten sak ikväll, små saker kan ta också ta sin rundliga tid. Hittade en brevlåda på mitt arbete på Sjöhistoriskas magasin som just nu består av att packa och skicka alla våra föremål till södra Sverige, en brevlåda som jag föll för...

Bild

Och så här blev den i en betydligt mindre version

Bild

Och jag som senast idag beklagade mej för en försämrad syn, men det går bra med dubbla glasögon. Ser nog väldigt konstigt ut då objekten är väldigt nära näsan... :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Idag blev det mer grönska gjord, snart ser mitt bygge ut som ur en gammal Faller-katalog...

Bild
Vad är nu detta? Jo det ska bli blomlådor på en löpande bandprincip, gör en hel rad för att senare sågas till i lämpliga längder. Blev så här...

Bild

En av 7 st blomlådor, stinsens hustru tycks verkligen gilla blomster. Det är hösttider och sommarfärgerna tycks ha bleknat bort. Tanken är om jag får till en anläggning så vill jag mycket gärna skapa en höstlik miljö, det är en härlig tid med all sin färgprakt. Ja bara solen tittar fram så...

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Snyggt, Janne! Du har verkligen fångat känslan av skånsk tegelstation!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tackar. Och vet du vad, tanken är att stationen så småningom ska vara Stockholmsbaserad...O8:) Ja inte inne i staden förstås, utan någonstans runt norra delarna. Men visst fanns det även stationer av tegel här också? Den gamla vid Norra bantorget är en. En som numera är synnerligen inklämd mellan nybyggnationer.

Hälsningar från en som hoppas...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Sista veckan har det ej blivit så värst mycket byggande pga av extrajobb, men en elcentral blev det ändock.

Bild

Såg en artikel i Modeljärnvägsmagasinet nr 6 där man avhandlar stationer, bla en bild där föll i smaken, just denna elcentral. Av Evergreen och lite mässingstråd.

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Johanmmolin »

Det är denna typ av detaljer som skapar de riktigt stora aha-upplevelserna, ofta utan att man ens kan sätta tummen på just vad som gör en modell så genuin!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av 1956 »

Så läckert, men vad annat kan man förvänta sig för något annat från dig Janne!?
Skriv svar