NKlJ Hagfors

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

NKlJ Hagfors

Inlägg av Arne Syverstad »

Bild

Lokfører Arthur Persson på svingskiva utenfor lokstallen i Hagfors 1. oktober 1982

Hilsen
Arne
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av NTSB »

Härligt att se lite liv och rörelse i Hagfors till skillnad mot idag. Förresten, finns det någon på forumet som har byggt eller håller på och bygger ett byggsvenskt ASJ-lok??
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av Arne Syverstad »

Bild

Vi klarer vel et bilde til med samme lokfører.
Jeg kjøpte en byggsats av Kai Nilsson i Skövde som er under produksjon.

Hilsen
Arne
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av macn »

Jag håller också på och "knåpar" ihop ett ASJ-lok från Kai Nilsson. Har nu kommit till själva målningen av korgen. Det uppstod dock en fundering hur målning av den stora luckan på ovansidan av den långa maskinhuven skall göras. På senare bilder jag sett är luckan målad i en mörkgrå eller svart kulör. Undrar om detta är den ursprungliga färgsättningen eller var denna cremegul vid leverans? Någon som vet eller har någon leveransbild som visar färgsättningen?
Mvh
M Carlson
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av Tomas Jansson »

Vad jag kan se på bilder verkar den ha varit gul ganska långt fram (iallafall 70-tal). Men rätt smutsig förstås. Damm från slitskenan till kontaktledningen gjorde väl sitt till... Typ 80-tal verkar den dock som du säger varit svart/mörkmålad. Någon som vet (t ex om det gällde alla lok) får gärna fylla på...

/Tomas J
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Kan se svart eller grå ut på dette bildet
Bild

Hilsen
Arne
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av macn »

Stort tack Tomas och Arne för värdefull info.
Och Arne, alltid lika kul att se dina fina bilder från NKlJ. Det kan aldrig bli för mycket ;-)
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av Arne Syverstad »

Takken skal egentlig gå til Tomas i Lund som skannet alle mine papirbilder fra NKlJ .

Hilsen
Arne
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av lars »

Trevligt att få se en bild på 'Janne Vängman' på forumet. Han gick tyvärr bort för några år sedan.

Jag har blivit lovad, att få ta del av hans foton av hans dotter Lisbeth, men det har inte blivit av än. Mitt fel!

Lars
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ Hagfors

Inlägg av Tomas Jansson »

(*rodnar*) jo det var jag som hjälpte Arne med bilderna. Fast egentligen är det jag som tackar eftersom jag på detta sätt fick se Arnes fina bilder. Sen tycker jag att det är kul att du Arne väljer att visa upp dem här på forumet! Många fler fina finns :-) (en rolig detalj var att han hade lyckats fånga en 17-årig Tomas Jansson på bild!)

I och med detta slår det mig: är det någon som sitter på bilder från NKlJ eller södra delen av Inlandsbanan (Kristinehamn-Mora) och vill ha dem scannade (dia eller papper) så ställer jag mycket gärna upp med detta. Min (mycket tillräckliga) belöning är att få ta del av bilderna. Bilderna kan du sedan efter eget tycke visa här eller på annat forum, vilekt jag också kan hjälpa med. Arne skickade bilderna till mig och sedan fick han dem tillbaka på ett bankalas i Skövde. Jag tar mig friheten att lämna denna tråd som referensexempel. Hör av dig via PM eller e-mail: kontakt at nkljmodeller.se

/Tomas J
Skriv svar