Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Johanmmolin skrev: Menar du verkligen att du inte har ett össchöttskt rättstavningsprogram?

Aha, det är det som är felet (om man nu skall kalla det för ett fel). Jag köpte min dator för några år sedan i Helsingborg när jag var på väg mot nordligare breddgrader så jag antar att den därför har ett skånskt rättstavningsprogram installerat. :-)

Ser fram emot de 44 återstående personbeskrivningarna med stor förväntan (och naturligtvis även "person"-beskrivningarna av Napoleon, Piglet, Bror Duktig med flera).

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Det blir nästan oemotståndligt att leva upp till sin roll som " player rather than gentleman" . Så vem var nu Oskar Nöffe, respektive Empress of Blandings?

Det är enbart äran som står på spel, och det viktigaste är givetvis inte att tävla väl, utan att vinna!!!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Drängen Gustaf

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Mistelås har också ett par präktiga oxar, döpta till August och Verner, i åminnelse av Strindbergsfejden.
Här ses den unge drängen Gustaf, som provar ut sina egna förbättringar på Öfverums Djupodlingsplog No 46 C — pris 69 kronor — , avhämtad av husbonn Oscar själv på Väderstads järnvägsstation. Experimenterandet låg i blodet i bygden och skulle så småningom leda till det som i dag är Mjölby kommuns största tillverkningsindustri; Väderstadverken.

Oxarna emellan struntar de helt i vem som fått vilket namn. Bland bönderna är tôcket där akademiskt strunt lika dumt oavsett vem som säger vad. Strindberg va? Skulle han kunna sköta en gård gudbevars? Och Heidenstam då, som hävdat att "Det är skam, det är fläck på Sveriges banér, att medborgarrätt heter pengar."? Hur skulle det då gå att sköta en bra gård, om inte pengarna betydde något?

Gustaf arbetar hårt, men tar det ändå i sin egen takt. Deadline är för Värstaborna den tidpunkt när det är dags att plocka fram träfodralet.

Grisarna återkommer vi till. Nu är Mistelås gårds hela mänskliga befolkning redovisad. Vi är dock inte klara med gården som sådan riktigt ännu.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

DEN TRÄGNE ODLAREN...

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
... var inte många som hade läst 1910, huvudsakligen beroende på att John le Carré inte hade börjat skriva något än, av rätt naturliga skäl.

Arbetet med att hägna in kreaturen pågår däremot envetet, påhejat av Oscar Mistelgren som talat om både för Julius, Gustaf och sin son Adolf Fredrik att "Jag har inget att erbjuda er förutom blod, spett och tårar".
Man får röka många pipstopp för att få ihop tillräckligt med uttjänta tändstickor till alla stolparna...

Bild
Familjen Mistelgren fortsätter arbeta med spett och hacka i sommarhettan. De har aldrig hört den gamla låten "Don't fence me in", sannolikt pågrund av att den inte var skriven än.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

LOKOMOBIL

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Det börjar bli tröskningstid. Tröskverket har inte släpats ut ännu, men däremot har Mistelås alldeles egen lokomobil plockats fram ur gömmorna.

Trakten var inte obekant med dessa vidunder, vars storhetstid inföll sista två decennierna av 1800-talet, men användes även under de tre första decennierna på 1900-talet, tills först tändkulemotorn, och därefter elektrifieringen slog igenom slutgiltigt.

Axel Dickson på Kylebergs gård närheten av Svanshals t ex skaffade sig en ångdriven plog redan 1868 (vilket föranledde Karl XV att utbrista "Nu bet Du Dig allt i tummen, käre Axel"!) som gjorde god tjänst under dryga dussinet år. Plogen blev t o m så känd att Oscar II kom och tittade på den.

I Mistelås fall var det Oscar Mistelgren som införskaffade ett exemplar av Munktells tillverkning, och detta hästdragna vidunder "lånades" också ut till andra mot enviss ersättning, bara Mistelås hade första tjing på när den skulle användas.
Denna lokomobil införskaffades strax före sekelskiftet, när man fortfarande inte hade någon större aning om hur det skulle bli med elektriciteten, vilket det ju i Väderstads fall blev fortare än man trott. All övrig kunskap i ämnet hänvisas med fördel till Tage Danielssons tolkning av den gamla östgötska "Elektricitetsvisan".

Bild
Sommarbild från Mistelås grådsplan.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

DICKSONS ÅNGPLOG

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Vi har ju redan stiftat bekantskap med "monstret på Kyleberg" och den helt sanna historien om när Axel Dickson på Kyleberg, gården han ville göra om till en mönstergård, skaffade sig en ångtraktor med plog, och självaste kungen sade till honom att "nu bet du dig allt i tummen, käre Axel".
Plogen väckte dock stort intresse, och självaste Oscar II kom farandes för att beskåda underverket. Ångtraktorn placerades på en sidan av åkern som skulle plöjas och den flerbladiga plogen på den andra. Sedan drog traktorn plogen mot sig med en lina via ett stort vågrätt hjul under själva ångpannan. Sedan fick man byta plats och upprepa proceduren. Med dagens effektivitetskrav låter det ermbarmligt, men för sin tid var det en fiffig lösning. På riktigt rika gårdar i England skaffade man sig sedermera TVÅ traktorer som turades om att dra plogen mellan sig.

Dicksons traktor var en bjässe för sin tid, och källorna är höljda i dunkel vad som hände med den efter avtjänat 80-tal.
Faktum är att efter att ha stått och rostat i några år på Kyleberg köptes den av Karl Mistelgren på Mistelås, som först tänkt sig att utnyttja den på samma vis som herr Dickson gjort. Den var dock ett otympligt åbäke som krävde mer manfolk än vad som fanns på gården. Drängen Julius som var dräng redan då tyckte att eftersom husbonn jämt var så hög annars var han väl den enda som kunde hantera en så stor helvetesmaskin (han vågade inte säga don efter person, men vi kan ana vad han tänkte).
Karl gjorde ett tappert försök att elda igång den. Det gick alldeles utmärkt och stolt ställde han sig på den för att visa sin kraft att tämja tekniken. Två saker begrep han sig dock tyvärr inte på; att styra och att bromsa. Vehikeln satte kurs rakt fram över åkrar och ängar, rev ner ett antal staket till gårdsfolkets fasa (de visste väl om vilka som skulle bli tvungna att reparera staketen), undvek med nöd och näppe rödsten och Ragnars ek, hade en erbarmlig tur att detta var innan mejeriet byggdes, missade Väderstads godsmagasin med en hårsmån och vinglade vidare för att till slut trött ställa sig att bada framhjulen i Hästholmens sjövik bakom hamnmagasinet.

Vidundret bärgades och släpades hem till Mistelås efter en myckenhet hästar och de båda oxarna Werner och August.
Sommaren 1910 putsade man upp ekipaget och lyckades faktiskt köra till stationen i Väderstad för att visa upp för hugade spekulanter.

Det fanns ett visst intresse från de rikaste av bönderna i trakten, men maskinen var helt enkelt för stor för att det skulle bli ett köp. "Big Dick" som fanstyget också döptes till kallades annars allmänt för "Värstas Fånge". Frågan är bara vad man skulle göra med eländet?
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Det var väldigt vad produktiv du varit Johan. Man hinner inte med i det tempot. :-)

Kul med bilden på oxarna August och Verner. Den bilden, och även bilden på ångtraktorn, gör att jag bara måste lägga in en bild som hustrun tog när vi var i USA förra året (hoppas du ursäktar intrånget i din tråd Johan).

Bild

Det är lantbruk "the Amish way" så som det fortfarande utförs. Det krävs nog en hel del träning för att lyckas styra det ekipaget.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

The Amish People är intressant på flera sätt. På vissa sätt går deras livsföring väl att jämföra med hur det var att leva i Sverige år 1910.
Ett enda exempel när vi beskådar vad som kan ge ett falskt romantiskt skimmer av hur det var förr:

Ända fram till 1940 var det farligt att vänta och föda barn även i Sverige. Mödradödligheten ända fram till för 70 år sedan var faktiskt så hög som 1 på 700 kvinnor. 1940 blev Sverige första land i världen med att införa gratis allmän mödrahälsovård för alla gravida, vilket blev ett kraftfullt bidrag till den trygghet det är förenat med i dag att vara gravid och föda barn.

The Amish People föder fortfarande hemma. Åtminstone så sent som för 10 år sedan var mödradödligheten ungefär jämförbar med svenska kvinnors dödlighet före 1940...

All utveckling är m.a.o. inte av ondo!

Produktiviteten är inte så imponerande som den ter sig. Hittills handlar det mest om att komprimera historiken och plocka fram lämpliga bilder. Men en viss byggaktivitet pågår samtidigt...
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Johanmmolin skrev: All utveckling är m.a.o. inte av ondo!

Det har du rätt i Johan. En eftergift som de tvingats till genom gällande lagstiftning var att montera reflexer på sina vagnar (som naturligtvis drogs av hästar). Kan vara bra att ha nattetid i den relativt täta biltrafik som råder.

Jan
SWJ
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 16:49

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

Som sagt vad: underbara skrönor/sanningar och vackra miljöbilder. Jag undrar bara om jag hinner bli tillräckligt gammal för att få uppleva lokomotorer och TMZ som dragare på Mjölby Hästholmens Järnväg? /SWJ / Tommy
Skriv svar