Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Kul att se din spårplan Johan.

Det gör det lättare att följa med på "kartan" när du lägger upp dina fina bilder. Nu vet jag inte hur gammal spårplanen är men frågan alla vill veta svaret på (alla kanske är att ta i men jag är i alla fall väldigt nyfiken), har du byggt till den fiddle-yard som du utlovar i din lilla inritade tilläggsdel och i så fall, hur ser spårplanen ut för den?

Slutligen vill jag bara tacka för att jag nu äntligen fått veta vad som hände med Manuel när Fawlty Towers stängde. :-)

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Fakta och fiktion

Inlägg av Johanmmolin »

§Detta är inte ett inlägg om det flygande spaghettimonstrets vara eller icke vara.

Men för att klargöra en del av det jag redan skrivit:

Det där med "dramadokumentär" är svårt. Jag har lite information om verkliga personer, men för litet för att kunna bygga en story runt dem. Då får jag försöka låta bakgrunden, samhället och dess liv stämma så väl överens med vad jag vet om det, men bygga en fiktion av påhittade personer, och händelser som inte alltid är påhittade (det där med hur man tullade på spritlasterna ombord på TRAFIK är alldeles sant. I Claes-Göran Wetterholms bok om s/s TRAFIK står bl a att läsa, att man började "länspumpa" tunnorna redan i Hästholmen, och kunde landa i Hjo med spannvis med eget byte. Före 1916 hade TRAFIK även s k "månskensturer" på Vättern, vars enda syfte var att tratta i passagerarna så mycket sprit som möjligt).
Kapten John Lamberg var en man som arbetade hårt och drev besättning och båt hårt också, men var tillsammans med sin styrman Emil Svensson tydligen inte bättre än övriga besättningen, som framgår av följande rader ur en lokalrevy från Hjo.

Och Lamberg han kommer var dag med sin båt
Turalleri, turallera
Och mäster och han följas mestadels åt
Turalleri, hurra.
Och är det på sjön eller är det på land
så tar de så gärna en grogg med varann
Turalleri, turallera, turalleri, hurra!


Bild

Historien om Manuel är inte skriven ännu...
Det finns ganska precisa planer på en utbyggnad för att skapa en "dekorerad" variant av synlig "fiddle yard" (mot alla odds hävdar jag fortfarande att det heter fippelbangård på svenska, fumlar gör man om man är fumlig...) motsvarande Vadstena respektive en utomordentligt komprimerad variant av Mjölby.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Ja, vad är det man säger, verkligheten överträffar ofta dikten. Lustig historia om Lamberg. Sådant hände nog i alla transportslag som hade hand om just den sortens transporter. Jag gick en kurs på UIC en gång och då berättade en kille från Polen att personalen på PKP smusslade undan ett helt "sprit-tåg" på ett ödsligt sidospår och tömde alla vagnarna på sitt innehåll. Historien förtäljer inte om de skyldiga åkte fast och vilket straff som i så fall utdelades. Ursäkta den lilla utvikningen från trådens huvudämne.

Trevlig idé med "dekorerad" fippelbangård. Ser fram emot fortsättningen på den historien.

Jan
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Any of these years!
SWJ
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 16:49

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

Manuel - trodde i min enfald att du använde handictosh. Nåväl, en intressant spårplan där hamnen ger alibi för gods av de mest skiftande slag. Miljöbilderna som redovisats från hamnen i både tidigare och även senare inlägg är bara "mumma" - mkt vackert och inspirerande...
Tommy
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Spannmål, gödning från Norge, tegel, boskap och hästar i båda riktningarna, gjutjärn från Boxholm, sten från Omberg, sand, ja det finns onekligen diverse olika varor som transporterades. Jag har försökt dokumentera det mesta i den vägen. Ber att få återkomma till detta.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
En översiktsbild...

Bild
.. och en skenbar verklighet. Skuggorna är en ren synvilla, f-n vet om inte spaghettimonstret varit framme där också (eller så är det ren klumpighet vid fotograferingen).
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

MISTELÅS GÅRD

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Översiktsbild över den viktigaste näringsgrenen i Sverige, åtminstone när det gällde att sysselsätta folk. Mistelås gård har en befolkning på 12 personer, vilket är över 20 % av hela befolkningen i trakten (... och Sverige, klart att även dessa relationer måste stämma!).

Här ska vi stämma träff med de första sex av dessa.

Bild
Gårdens ålderman är Karl och hans hustru Josefine, båda födda 1838. Den nu 72-åriga Karl Mistelgren njuter sitt otium genom att stå vid bersån och med guldrovan i hand med bister tillfredsställelse konstatera att MÖJ:s kvällståg är försenat igen. En mycket antipatisk gammal man, som redan Hasse Alfredsons pensionär deklarerade...

Den äldre drängen på gården Julius, som vi ska se under hans körslor åt mejeriet till, hade en av sina första kontroverser som mycket ung, med husbond Karl.
Karl var förbannad på gröten en morgon och hivade helt sonika grötfatet ut genom fönstret. Julius gjorde då likadant, varvid Karl höll på att få hjärnblödning av ilska, frågandes Julius "Vad i h-e gör Du Din förb-e dräng?" — Varvid Karl, som aldrig var mållös, kolugnt svarade "Å jag trodde vi skulle äte ute..."

Julius själv hade nu i 40-årsåldern redan hunnit tjäna på gården i 25 år och haft flera kontroverser med gammel-bonn. Karl hade hutat åt Julius att han inte fick dua sin husbonde, men Julius hade förstås funnit sig och sagt "Ja får säje du te Gud — ä du likare du?"

Hustru Josefine, som är en ganska bildskygg varelse (vi kommer att stöta på henne senare) är av en annan läggning, och en av de få som lyckas hjälpa till att hålla liv i de båda kvinnorna i traktens fattigstuga. En tidig humanist som inte gjorde så stor åtskillnad på folk och folk.

Bild
Sonen Oscar med hustru Svea som "understöd". Oscar är numera den som sköter ruljansen på gården. Han är en framstegsvänlig man som visserligen tvingar alla inklusive sig själv att arbeta hårt, men anses allmänt vara en god husbonde. Ofta far han på lantbruksmöte där de senaste moderniteterna diskuteras livligt och man bläddrar friskt i katalogen från A.-B. Rundströms Maskinaffär i Norrköping.

Rundströms katalog innehöll sådana märkvärdigheter som sladdfjäderharfven "Svensk", tröskverket "Fenix" och potatisupptagaren "Ipswich" för att nu inte tala om Öfverums Djupodlings-Plog N : o 46 C (i kvalité och arbete fullt jämförlig med bästa utländska... levereras fraktfritt köpares närmaste järnvägsstation... Pris Kr. 69.-).

Efter dessa resor återvänder han oftast lite ”sned” på kuskbocken och behöver viss stagningshjälp. Har mötet varit gott utstrålar han lycka och frid i den uppgående solens färg, och Svea har egentligen få bekymmer med denne i grunden fridsamme man.

Bild
Svea är en driftig bondhustru. Inför varje års julförberedelser rymmer gårdens grisar i panik inför vem som är "utvald" det här året – och oftast är det Svea som leder ihopfångandet av dem alla. Här står hon dock och tittar ut över Tåkern mitt i sommaren.


Bild
Oscar och Sveas son Adolf Fredrik var en imponerande figur, "larger than life" som engelsmännen skulle uttrycka saken, och som inte kunde inordna sig särskilt väl inom bondesamhällets konventioner. De som inte begrep hans filosofiska djupsinne och musikaliska talang fnyste åt hans excentriska griller och påstod med bestämdhet att "han inte bara är en nolla, han är t o m en 00:a!" Man påstod också att han "både var och spelade i fel skala" vad i allsinadar man nu menade med det. Ofta satt han uppflugen i gårdens stora kastanj eller på grishustaket och felade. Vissa melodier har på omvägar blivit ytterligt berömda.

IF I WERE A RICH MAN... ... var en ren översättning av en av Adolf Fredriks hemsnickrade låtar. Melodin var rätt lik, men gick i hambotakt. Liksom historien om katten Ludendorff (traktens absolut mest berömda fyrbenta väsen!) vandrade ut i världen kom historien om den frustrerade "icke-arvingen" Adolf Fredrik som satt på taket och spelade för sin barndomshjälte, husan Wilhelmina ifrån Kristina, att via konstiga omvägar nå öronen hos gänget som skapade "Fiddler on the Roof". Historien blev känd i Wilhelminas hemtrakter i Savolax, och vandrade därifrån vidare i det gamla ryska imperiet och förvanskades, så till slut trodde man att ursprunget var Ukraina eller Vitryssland!

Adolf Fredrik Mistelgren gillade också att klättra, och satt ofta i gårdens kastanj med sin lådkamera. Adolf Fredrik, 34 år gammal, levde lite i skuggan av pappa Oscar, som fortfarande hade många år kvar som bossen på gården, vilket gjorde sonen lätt frustrerad och excentrisk. Han gillade att spela fiol och fotografera, var gärna inbjuden till traktens logdanser för att spela, men kontemplerade gärna i sin ensamhet med sin fiol.

En annan hobby Adolf Fredrik hade var att svarva snusdosor, och han var löjligt förtjust i semlor...

Bild
Sofia Mistelgren (hustru till "spelman på taket") skötte den ”utåtriktade” verksamheten, med marknadsstånd i Hästholmens hamn. En kvinna med osviklig blick för var man hittar sicilianska kronärtskockor (för hundra år sedan fanns det över hundra olika sorter i Italien, t o m där återstår inte mycket mer än ett och ett halvt dussin nuförtiden...).

Vi kommer att återvända till den italiensk-inspirerade delen av bygden, alltifrån Ellen Key med sitt Strand till den borne grevedottern som kom att bli stinsfru i Väderstad.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Som vanligt, härliga bilder Johan!

Var hittar du figurerna? Är på jakt efter någon med hög hatt.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

En uppsjö av källor. "Farbror Blå", skolläraren i Väderstad med sin stormhatt, tror jag tillhörde någon sedan länge glömd färdigmålad lite serie med preiserfigurer med ursprung från 1850-talet (förlagorna alltså...). Jag minns faktiskt inte alldeles säkert - det är möjligt att jag rent av hittat den i Tyskland någonstans. Mestadels är det väl nämnda firma som bidrar till att uppfylla den lilla del av världen i miniatyr som jag kan kalla min.

Beskrivningen av Adolf Fredrik antyder väl att han är "av en annan storlek, en riktig noll-nolla"...
Bakom denna beskrivning ligger en engelsk vitmetallfigur - det kostade på att hitta en violinist, dessutom en som föreföll att sitta (det var ursprungligen vår forummedlem Svenne "som tvingade upp honom på taket" – vare sig det gäller folk eller fä tycks Svenne gilla sånger från andra våningen).

Svea Mistelgren som ses blicka ut över Tåkern hör till resterna av en av Airfix mest legendariska 60-talssatser med figurer i 00-skala: Waggon Train! Så det är plockat lite här och lite där.
Skriv svar