Brimalm Engineering AB.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Brimalm Engineering
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 15:54

Brimalm Engineering AB.

Inlägg av Brimalm Engineering »

Ärade kunder och övriga,

Undertecknad följer endast sporadiskt vad som händer på nätets forum. Det mesta som skrivs tycker jag är bra och trevligt. Några personer har uppmärksammat Brimalms officiella status, bokslut och resultat. Vi på företaget kan av flera skäl förstå att det finns kunder som oroar sig. Vi ska dock lugna er men kanske också förstöra viss skadeglädje hos någon enstaka annan.
Vårt företag har sedan 1985 sysslat med tillverkning av modeller och mj-tillbehör. Parallellt har vi drivit konsultverksamheter och startat andra företag. Vi har haft guldår och vi har haft jobbiga perioder. Efter att i många år förlitat oss på Sydkorea har vi sedan 2008 fullt fokus på tillverkning av alla modeller och komponenter i Sverige. Flera tekniska trösklar har övervunnits och vi har uppfunnit flera processer för att nå hit. Vi har idag en unik kompetens och maskinpark.
Att i åratal arbeta och i princip inte sälja någonting kräver kapital. Vår styrelse tänker långsiktigt och har, medan vi ställer om till svensk tillverkning, avsiktligt valt att satsa på ny teknik i företaget samtidigt som visst rörelsekapital ställts till vårt förfogande. Med minimala marginaler har vi jobbat på bred front och är nu klara att åter möta marknaden. De senaste negativa siffrorna ser visserligen tråkiga ut, det har ni rätt i, men tänk på att de finns som förlustavdrag som vi kan nyttja när firmans inkomster nu ökar. Företaget har inga som helst planer på att avveckla verksamheten. Tvärtom etablerar vi vad vi under en period kallade ”Brimalm Komposit”, numera A.S.J. vilket bland annat kännetecknas av modeller i de ”ädla” metallerna mässing och brons med precisionsdelar för serier från 50 exemplar upp till 2000 modeller. Detta till priser ni vanligtvis betalar för kinesisk plast.
När Brimalms nya modeller nu når er kunder så hoppas och tror vi att ni kommer att upptäcka och uppskatta vår satsning och att ni kommer att hjälpa oss genom att gynna dessa svenska produkter. Jag har få men väldigt bra medarbetare på firman och vi kommer att göra vårt yttersta för att skapa intressanta nyheter med utgivningsdatum och leveranstider ni kan lita på. Vi är väldigt tacksamma för er förståelse och ert tålamod.

För den som är ytterligare intresserad av just min situation kan jag berätta att jag jobbar ungefär fyra dagar per vecka med Brimalm och modellerna. Övrig arbetstid spenderar jag på Cogscription Systems, en ny verksamhet som jag har tillsammans med min kvinna. Hon är neuropsykolog vid US i Linköping och jobbar med hjärnskadeteamet där. I företaget tar vi fram nya digitala system för diagnostisering av olika hjärnskador och minnesproblem, exempelvis efter stroke mm. I botten har vi ett världspatent med oss och marknadsintroduktion är planerad till 2012.

Skulle ytterligare oro, frågetecken eller glada genmälen finnas är ni välkomna att när som helst kontakta oss!

Vårhälsningar
Stellan Brimalm, VD
Brimalm Engineering AB
0143-10200