Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Johan!
Roligt att se dig på Smalspårsfrämjandets forum ("Var skall sleven vara om inte i grytan?").
Som vi redan nämnt på Stinsen tidigare så är min gigantiska hamnkran är anakronism i Göta Kanals närområde men också ett uttryck för den frihet och spontanitet som finns hos mig som modellbyggare. Hittade kranen på MJ-Hobby i Stockholm och kunde inte motstå Artitecmodellen. Som du ser pågår hamnarbete och kanske får kranen lämna Rödesund för någon större hamnanläggning, kanske med internationell tyngd då den heller inte är särskilt svensk med sina plåtsidor. Många av våra svenska kranar hade ju en smäckrare och spinkigare fackverkskonstruktion. Å andra sidan är nog utformningen av kranens fundament en förutsättning för att gjutas i resin då det måste vara lite ytor för att resinet inte skall spricka och vrida sig (vilket det gör ändå). Men tillsvidare - likt örnen utan namn i Asken Yggdrasil - bidar den sin tid.
Som sagt: fortsättning följer
/Göran
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

Tack för vänliga ord!
Jag hade helt glömt att vi diskuterat din kran (!) tidigare. Måhända hamnkaptenen i Rödesund var en ambitiös herre som kom över kranen billigt, och verkligen trodde på den kanalutbyggnad som sedan aldrig blev av? ;-)
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

I nästa nummer av Smalspårigt kommer en liten historik om VWJ:s kungavagn. Missa inte den!
I väntan på sensationella avslöjanden kommer här en bild på ekipaget tillsammans med de avdelade dragoner som utsetts vakta f_nska....öh, vagnen.
Bild
Göran T
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johanmmolin »

Imponerande! Undrar hur många privatbanor i Sverige som höll sig med en egen kungavagn? Vilket givetvis leder vidare till intressanta funderingar om varför just Vestra Wetterns Järnväg tillhandahållit en sådan? Var det så att kung Oscar rest på Göta Kanal för att debarkera just i Rödesund? Hans kroppshydda var ju inte oäven, så det var kanske därför kranen tillkom, "för säkerhets skull"?

I så fall kan det ju tänkas att han kom farande med "chefshjulångaren" Sköldmön vars dimensioner passade Göta Kanal väl!
Bild
Bilden norpad från den utomordentliga Tugboatlars hemsida, väl värd en genombläddring även för den måttligt båtintresserade (sorry Stefan, inga ångslupar som passar ditt diorama här!):
http://www.tugboatlars.se/FlottanMA.htm
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av clas ahlstrand »

Johanmmolin skrev: Undrar hur många privatbanor i Sverige som höll sig med en egen kungavagn?

Böda Skogsjärnväg (600mm) hade en som på 1930-talet användes vid kungliga jakter. Kopia med originalboggier finns idag på museijärnvägen.
Åg-Wintjerns Järnväg (Stora Kopparberg) (891 mm) hade en vagn för Oscar II:s björnjakter. Idag på JTJ.
Gotlands Järnvägar (891 mm) fixade också en vagn åt Oscar (likadan som den SVLV levererat till Vestra Wetterns Järnväg (10,5 mm)).
ÖSlJ (600 mm) har en byggd 1987 för vår nuvarande regent.

Så nog fanns/finns det några stycken. Och jag har säkert glömt någon.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av HJP »

Göran T skrev: I nästa nummer av Smalspårigt kommer en liten historik om VWJ:s kungavagn. Missa inte den!
I väntan på sensationella avslöjanden kommer här en bild på ekipaget tillsammans med de avdelade dragoner som utsetts vakta f_nska....öh, vagnen.
Göran T

****
Annorlunda och mycket snygg bild, Göran.
Förutom kavaleristerna, och den fina kungavagnen, noterar jag det snygga avträdet, från SV&LV (?), i lite annorlunda färgsättning.
Nu får jag nog se till att mitt avträde blir slutfört....

HJP
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Som sagt Johan, en del av förklaringen till varför VWJ har en kungavagn kommer i nästa nummer av Smalspårigt.
Det är riktigt Clas, GJ:s Kungavagn har stora likheter med VWJ:s.
HJP. Afträdet från Korsberga (fd HSJ) har faktiskt den gröna färgsättning som sitter på byggnaden idag. Dörrarna på min modell avviker dock genom att de är vita, Korsbergamuggens har samma färg som fasaden.
/Göran T
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av 1956 »

Mycket trevlig och annorlunda bild, Göran! Hästekipagen ser ju oerhört naturtrogna ut, vad är det för fabrikat? Har du själv målat dem?

/Rikard
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Kavalleristerna kommer från Preiser och köptes färdigmålade (mycket snyggt målade f ö). Dock utstyrda i en Preussisk mundering som jag raderade bort med skalpellen. Ett nyligen utkommet praktverk om svenska uniformer studerades och sedan målades preussarna om till svenska dragoner från K3 iförda 1895 års uniform. Jag vet inte hur rätt jag hamnade men det syns mer av målningsarbetet om man ser dem framifrån. Och skall man följa uniformsreglementet till 100 % så blir det knepigt. Särskilt i skala 1/87. Hästarna var dock i rätt färg förutom sadeltäcket som målades om något.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Jan »

Göran T skrev: Bild
SJ:s lokomotor Z43 nr 270 i lokstallet i Rödesund (notera takbjälkarna och vattenhästen inne i stallet)
/Göran T


Hej Göran,

Jag har nu läst igenom samtliga sidor i din intressanta tråd. Först var jag övertygad om att det är skala 0 men sedan nämnde du i ett inlägg att du bytt ut ett Minitrix-driv och då förstod jag att det är H0. Kan bara häpna över detaljeringsgraden.

Bilden ovan trodde jag absolut var "på riktigt" men det är tydligen en modell, otroligt är bara förnamnet.

Jan
Skriv svar