Vilken airbrush skall man välja ??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av henrix72se »

Skam den som ger sig !!

Jag gjorde ren sprutan o stoppa ner allt i lådan igen ...

Gick ut i badrummet för o skölja ut vattenbaljan jag haft o göra rent allt i. I ren frustration gjorde jag rent hela handfatet oxå. När jag stod där o stirra mig själv i spegeln, tänkte jag ATTANS ,,, den skall fungera !!

Tillbaks, packa upp allt igen o tog det från början. Luft kommer fram, men inte i munstycket ... ngt är i vägen .. VAD ??

På en Aztek A470 finns två öppningar så man kan ha behållaren på vänster eller höger sida. På motsatt sida sätter man en liten propp för o täppa till. Gissa vad som fanns BAKOM den lilla proppen .. massa färg-rester förståss .. !

Så, voila, mera rengöring o plötsligt en airbrush som fungerar ..., :D

Fortfarande ynklig stråle, men nu fin o jämn o den syns när man sprutar ... ooo det kommer färg :D

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av masonamerican »

Hej,
Jag känner igen din frustration. Jag har haft från och till några år ett litet helvete med att lyckas bra med att spruta. Jag testade olika kombinationer av tryck och utspädning. Kändes som om inget fungerade bra men efter ett tag satte det sig och nu fungerar allt hyfsat. En stor hjälp på vägen var tipset jag läste på Michael Graffs hemsida om att med acrylfärg använda en extender som fördröjer torktiden. Jag hade särskilt problem med Vallejos lacker som oftast inte blev bra men med extendern blir det nu bra. Min utrustning består av en Hansa kompressor i kombination med billigare sprutor från Jula eller Biltema. Jag hade tidigare en Evolution spruta som jag under min nybörjar tid lyckades ta död på. Jag tycker varken att den var bättre eller sämre än de billigare sprutorna så jag kör på de billigare nu. Jag kör mest med Vallejos och PollyScales färger utspätt med destillerat vatten till mjölkkonsistens och med 1,5 - 2bars tryck. Sprutar jag för finish använder jag Vallejos extender dock ej tillsammans med PollyScale. Sedan kör jag en rengöringsvätska mellan varje sprutning och då jag sprutat klart. Denna vätska håller sprutan ren och det är mycket sällan som jag behöver plocka itu den för rengöring.

mvh Håkan
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hallå
Det är nu mer än 10år sedan jag köpte min Aztek A470 till mig själv som 60års present.
Det var inte bara den exclusiva trälådan med alla munstycken och tillbehör som jag föll för.
Det som bidrog mest var bla i artikeln i Allt om Hobby om att det fanns färgpåsar i stort urval
som kunde fästas på sprutan på höger eller vänster sida. Dessa var även i Acrylfärg vilket var +++.

Färdig blandade färger direkt att spruta med tyckte jag var väldigt praktiskt. jag köpte ett
stort antal påsar och i början så funkade dessa väldigt bra under flera år.
Med tiden så började dessa färgpåsar att svälla. Kanalen i påsen till sprutan blev också
tilltäpt varför det funkade allt sämre. Till slut så slängde jag alla färgpåsar.

Kompressorn som jag hade först var en mindre hobby kompressor som förde ett jävla liv och hoppade runt
med dåligt tryck. Det blev att snabbt köpa en riktig garage kompressor som hade en bra tank
och presterade ett konstant tryck. Efter flytt till lägenheten 2004 så ersattes den av en
Silent Air för att grannsämjan skulle vara varaktig, trevlig och lugnt. Den funkar kanon bra
och är alldeles tyst, det hörs bara ett litet knäpp när den slår av.

Det är ju betydligt omständigare att måla med Airbrush än att bara öppna en färgburk och
måla med penseln och göra den ren därefter, tycker jag.
Men det har blivit mycket mer inspererande att måla med Airbruch, blanda till färg, hålla den
på rätt avstånd till modellen, rätt tryck, rätt blandning mm.

Men så var det det där med rengöring, det tar betydligt mera tid och är avsevärt mer omständigt
att göra. Det får inte heller glömmas bort att göra detta så snart som möjligt har jag lärt mig.

När jag har sprutat färdigt så häller jag T-Röd 100% i en liten kopp för sidomontering på sprutan
och kör den tom. Därefter så plockar jag isär munstycket och lägger detta i T-Röd 100%. När allt
ser rent ut så blåser jag igenom munstycket i sprutan igen och att inte förglömma att göra rent
i sprutan med fästet för munstycket och sidoöppningarna för tillbehör.

När jag skall spruta igen som igår då mina stridsvagnar skall få sin första omgång grönt så sprutar
jag igenom igen med T-Röd för att se att det funkar. Med anledning av denna artikel så plockade
jag isär ändå munstycket för att kolla rengöringen.

Det jag såg blev jag väldigt överaskad av då jag med hjälp av en mindre mellanrums tandborste
fann detta resultat. Kolla färgplumpen som ser ut som en tratt.
Ändå funkade sprutan när jag provade.

Bild

Jag måste ha missat något efter min senaste sprutning av mina lokomotorer i våras????????

Bild


Allt fick ligga en stund i T-Röd 100% och sedan med hjälp av den lille borsten så blev allt rent
och även inne i hållaren för spetsnålen.

Bild


Bild


Nu kunde jag äntligen testa funktionen på sprutan och lägga ett första lager av den gröna
grundfärgen på mina stidsvagnar. Jag hade tidigare målat med pensel en primer färg på dessa.
Jag skall även testa att spruta färdigt byggda kanoner samt obyggda modeller av kanoner och
pansarvärnskanoner. Dessa var inte grundare med primör.


Bild


Ja nu är vi tillbaks till rengöring igen av sprutan

Mitt nästa problem efter att jag har sprutat en omgång till av den gröna grundfärgen är att
välja rätt munstycke till att spruta tunna markeringar med olika färger för kamoflaget till mina
modeller.


Är det någon som har tips om storlek (färg) på munstycket för detta jobb???
Hittils har jag jobbat med endast det gråa munstycket och saknat annat alternativ.


Har ännu inte haft tid att testa Vallejos färger men det kommer senare.

Fortsättning hoppas jag följer

Hälsningar
Jan-Erik S
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Beeblebrox »

När det gäller det att många säger att det är krångligt och tidsödande att hålla en spruta ren kan jag bara med. Dock så är det trots det i de flesta fall är en tidsvinst att spruta en modell istället för att penselmåla. Att penselmåla upplever jag som mycket mer tidsödande.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Skriv svar