Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » lör 19 jan 2008, 21:02

En bild från Ebbetorp med SJ:s lokomotor litt Z4p gästandes VWJ-stationen. Bolagets egna dragkraft var på 1950-talet hårt prövad varför SJ:s dragfordon ofta sågs på banan. Vid tidpunkten då fotografen tog bilden verkade timmer vara en betydelsefull transportuppgift för järnvägen.

Bild



CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av CGO » sön 20 jan 2008, 15:51

Som vanligt(!) mycket snyggt. En sådan fin detalj som cykelstället med de hängande cyklarna. Hur många kommer ihåg sånt? Jag minns f.ö med rysning hur SJ i min barndom stuvade cyklar i en godsavdelning på ett norrlandståg, och då var cyklarna mer robusta än dagens. Dagens cyklar skulle med den hanteringen inte gå att använda alls. Vestra Wetterns rullande kan vara av intresse för läsekretsen men hur många av de gamla lanterninvagnarna använndes efter 1953-1954? frågar jag trafikchefen vid VWJ?



Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » sön 20 jan 2008, 16:42

I den mån det förekom lokdragna persontåg så kunde en och annan av VWJ:s lanterninvagnar synas i tågen. Rälsbussar var annars de vanligaste bland de personförande tågen. Till rälsbussar räknas även VWJ:s trotjänare och mycket pålitliga motorvagn nr 15, "Sothönan" som till skillnad från sin systermaskin "Gullhönan" å VGJ förmådde dra mer än sig själv. Till nr 15 kopplades ibland både en och två personvagnar, i synnerhet VWJ nr 12, vilken var försedd med lanternin.

På bilden är det tydligen tågmöte i Ebbetorp (Ebp). Rälsbussen kommer från Hjo och har slutstation Rödesund. Inkommande tåg innehåller SJ:s lokomotor Z4p som dragkraft, två finkor med okänd destination samt VWJ:s personvagn nr 14. Denna vagn lär vara inhyrd vid ett tidigare tillfälle från traikförvaltningen AÄJ. Lite märkligt kan tyckas, med tanke på AÄJ:s betydligt smalare spårvidd. Något skrivet avtal har aldrig setts till som reglerar hur länge vagnen skall rulla hos VWJ. Förmodligen är avtalet muntligt formulerat av representanter från de båda trafikförvaltningarna i samband med inmundigandet av alltför stora mängder punch å Järnvägshotellet i Rödesund.

Vad de övriga personvagnarna gör på spår 3 är svårt att förklara. Visserligen är det VWJ:s vagnar men normalt sett är spåret avsett för godsvagnar i allmänhet och vagnar från Triangelkalk i synnerhet.

Bild

/Göran T



FAF
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av FAF » sön 20 jan 2008, 21:27

Fantastiska bilder, det är lätt att känna igen sig även om jag inte är från den tidsepoken!
Det är inte så att representanterna från trafikförvaltningarna har möte på vä sida av vagnen på spår 3 eftersom den verkar luta lite, eller är det punshförrådet som finns där?

Vad har du för underlag för ballasten, gips blandat med färg?



Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » sön 20 jan 2008, 21:59

Hej FAF!
Ja du, antingen så är det storväxta herrar (och/eller damer) som alla sitter på samma sida av vagnen eller också pågår krängningsprov av samma typ som användes vid båtbyggen (man springer fram och tillbaka från sida till sida för att kolla hur mycket skeppet lutar).
Eller också är det den enkla förklaringen att vagnen helt enkelt står ur spår (vilket den faktiskt gjorde men som man alltid upptäcker efter att man tagit bilden).
Ballasten som jag använder är helt enkelt blästersand. Den kan kännas lite grov ibland men den är ändå lätt att hantera. Jag hade en några kilo sedan min tid som tandtekniker men den har tagit slut (både sanden och tiden som tandtekniker). Har dock hittat en fin kvalitet, snarlik den jag tidigare använt, på Biltema och som jag använt på en av de andra stationerna. Sanden läggs ut för och med hand och slutjusteras i läge med pensel innan jag väter den med lite vatten (försett med några droppar diskmedel) för att sedan ösa på vattenutspädd Cascol. Det blir en lite bullrig banvall men jag tycker inte det stör så mycket ändå.

Göran T



Ante S
Inlägg: 181
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Ante S » tis 22 jan 2008, 22:49

Detta är snyggt! Ett par saker i synnerhet: Dels är bilderna fantastiska, de ger liv, färgerna är bra och det hela är livfullt. Sen är skärpan i bygget otroligt bra, det brukar ofta finnas den där lilla grejen som sabbar illusionen men du har (i alla fall här :-P) lyckats undvika detta. We are pleased!



Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » ons 23 jan 2008, 21:39

Ante S skrev: Detta är snyggt! Ett par saker i synnerhet: Dels är bilderna fantastiska, de ger liv, färgerna är bra och det hela är livfullt. Sen är skärpan i bygget otroligt bra, det brukar ofta finnas den där lilla grejen som sabbar illusionen men du har (i alla fall här :-P) lyckats undvika detta. We are pleased!


Hej Ante!
Jag bugar och bockar för superlativen. Lite förklaringar om hur bilderna blir till. Kameran är en ganska simpel digitalkamera av märket Canon med beteckningen "Power Shot S1 IS" med 3,2 mpix (har lämnat marknaden för många år sedan). Jag trivs med kameran, även om efterföljarna har betydligt bättre prestanda. Lite efterbehandling av bilden brukar jag göra i Photoshop och i fallet med bilderna ovan så har jag fyllt i bakgrunden med lite olika blå och vita nyanser men det är också det enda. Jag vill trots allt visa modellerna i det skick de är utan att manipulera för mycket (alltså: för den som är en fena på photoshop så kan det räcka med ett sjärnekerhjul för att kunna framställa en hel vagn. Nästan). Givetvis så försöker jag också komponera bilden på ungefär samma sätt som i verkligheten med förgrund/bakgrund och med huvudmotivet (och skärpan) placerad någonstans mitt i bilden. Alltid med minsta möjliga bländare och största möjliga filmkänslighet (för största möjliga skärpedjup och minsta möjliga brus).
Ytterligare en sak: Precis som du skriver så måste stor omsorg läggas på modellerna och dess omgivningar (en tumstock eller en limflaska liggandes i kanten av en bangård är aldrig snyggt) och ibland kan mitt petande bli påfrestande (för mig själv) och synnerligen tidsödande. Resultatet blir dock ganska bra och ibland kan jag känna mig nöjd både med modellbyggandet och fotograferandet. Det är ju kul att en del andra gör det också!

/Göran T



Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » fre 01 feb 2008, 22:59

En bild på två av VWJ:s "nyleveranser". De båda G-finkorna har stått på arbetsbänken sedan i höstas (?) men ar nu hamnat på spår. Jag valde att måla dem i "två nyanser av brunt" för som bekant så är SJ-brun en ganska svårdefinierbar färg (alla som har Lennart Petterssons bok Järnvägsbilder vet vad jag menar). Vagnarna på bilden är för rena för att platsa på min bana och skall få en omgång med torrpasteller. Vagnarna är Rimbo Grandes G-finka med förebild från bl a BLJ. En byggsats som varmt kan rekommeneras; lättbyggd och mycket vagn för pengarna!
Den lilla byggnaden på bilden är en vattenkastare av samma typ som fanns bl a på VGJ-stationen Marieholm i Göteborg och på Svensbro station på forna Hjo-Stenstorps Järnväg.

Bild

/Göran T



Ante S
Inlägg: 181
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Ante S » lör 02 feb 2008, 00:14

Schnyggt! Har du någon spårplan över det hela? Alternativt en skiss över det tänkta trafikområdet?
Ante



Göran T
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T » lör 02 feb 2008, 12:12

Nej, tyvärr så har jag inte det. Jag håller på och skriver lite på sista delen (?) om stationen Snärtan vilken kommer att innehålla spårplan på själva stationen. Vad jag tror att du vill ha (och en del andra) är en översikt över hela banan. För tillfället så finns bara en idéskiss som jag gjorde strax innan jag började bygga på det som idag är min tolkning av VWJ/SJ och det stämmer väl inte riktigt med ursprungsidén. Men endera året så...
Principen är dock en bana som enligt anglosaxarna skulle kallas för en (dubbel) ut-och-hem-igen. Alltså både VWJ och SJ utgår från Rödesund (= Karlsborg) för att efter en "sväng" komma tillbaka till samma station. SJ består dock endast av en station och efter några meter försvinner spåret in i en tunnel för att göra ett varv i "underjorden" ( = Skövde). På VWJ görs denna "sväng" lite längre och passerar också på vägen de båda stationerna Snärtan och Ebbetorp. I Ebbetorp finns en dold vändslinga om man skulle vilja köra runt tåget. I underspår ligger en växel som, om den ligger i ett annat läge inte leder tillbaka till Ebbetorp utan till en uppställningbangård (fullt synlig) med rundkörningsmöjlighet ( = Hjo). Hoppas att detta kan visualisera och i viss mån kompensera avsaknanden av en översiktlig spårplan.
Jag kan också tillägga att hela anläggning går efter väggarna och har formen av ett U där ena "benet" på U:et är något kortare. Anläggningen är c:a 7 x 3 m.
/Göran T



Skriv svar