Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Satt en stund idag och byggde på några G-vagnar m/56.

Bild

Underredet har ju sina tidstypiska träbalkar i "kryss";

Bild

På de första vagnarna scratchbyggde jag något som jag ville få att likna buffertar m/56 men med ett tveksamt resultat;

Bild

men på dessa senaste försöker jag utveckla bufferten till en mer förebildstrogen;

Bild

Med hjälp av en massiv mässingstång, två olika mässingsrör och så en mässingstråd blir resultatet så här;

Bild

Slutligen gäller det att runda av den ena bufferttallriken medan den andra förblir plan, och så var det det där med "massproduktionen"...

134 days, and counting..
/Ola
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Thomas »

134 days, and counting..


Vad är det för extra spännande som händer då?
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Thomas skrev:
134 days, and counting..


Vad är det för extra spännande som händer då?


133 days, and counting....

till dagen då jag kan ägna mig åt modellbygge på heltid - inget annat.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Förutom gamla täckta godsvagnar har det blivit en kombinerad post- och personvagn byggd - tja, byggd och byggd, det saknas fortfarande rambalksmärkning och TB-koppel - i sommar.

Bild

Det är en CD6 vagn från SV&LV som dök upp i samband med årets bankalas, jag fick min några dagar innan men belades med munkavel. Nåväl, som vanligt en lättbyggd och välgenomtänkt byggsats som lyckligtvis snabbt kunde få dekaler på korgen då jag sedan tidigar förberett en konvertering av en annan modell men nu slapp. Allt går dock inte som man vill och här har jag, vilket snabbt påtalades, lyckats vända posthornet upp och ned - förargligt men något som jag försöker ignorera då merarbetet inte motiverar thinnerburken.

Dessutom fick jag nu möjligheten att testa mina etsade "trefotingar"/lyktringar på taket. Konstruktionen var lyckad och fungerade så nu kommer mina kommande äldre personvagnar att utrustas med sådana.

Still 133 days, and counting..

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag hittade jag innanför dörren ett kuvert innehållade de dekaler jag behöver för att fullborda mina G-vagnar modell 1856.

Bild

Vitt märkining till 1:a trafikdistriktet, svart till 2:a och 3:e trafikdistrikten.

Ser fram emot några timmars "pillande"...

122 days, and counting....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Med de nyanlända dekalerna på byggbordet plockade jag idag fram de fem provbyggda och målade G-vagnarna. Det är tre bruna, en grå och så den gula som skulle märkas men innan dess en "dödskoll" i godsvagnsboken och till min fasa; andra distriktets vagnar, trots att de är grå, skall ha vita dekaler och inte svarta som jag fått för mig! Felet är helt och hållet mitt och nu måste jag krypa till korset och med skammens rodnad på kinderna be om nya.

Nåväl, det blev en brun och den gula som fick sina dekaler monterade idag med nedanstående resultat;

Bild

Den bruna med ett nummer i 600-serien;

Bild

som senare höjde till motsvarande i 10000-serien och den gula i 1000-serien;

Bild

som senare hamnade i 11000-serien.

Jag tvekar fortfarande om den gula färgen och nästa vagn som skall "gulmålas" får nog en nyans som liknar den som återfinns överst här på forumets sida.

121 days, and counting....

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

I helgen trillade det ner en pansabilsskvadron i brevinkastet med avsändare "Pansarfabriken". Innehållet var just en pansarbil m/39-40 mer känd som Lynx, den andra modell som Pansarfabriken tagit fram i skala 1/87. Om föregående modell, Pbv 302 var lättbyggd har Lynxen blivit än mer lättbyggd....

Bild

Som syns består byggsatsen av sex resindelar, en etsplåt med backspeglar och "pinnar" att montera på stänksskärmarna och två skyddsplåtar, ett svarvat 20 mm eldrör och tre eldrör till kulsprutorna.

Bild

Lättbyggd modell med några delar ännu ej monterad och snart på väg till Öken-Erik för målning...

/Ola
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev: Bild

Ser ut att vara en trevlig byggsats av en lite ovanlig och rolig förebild.
Men när jag sitter och tittar på bilden så kan jag inte låta bli att undra hur gångjärnen på dörrarna fungerar...

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olsson »

Bild
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av f.gaard »

Skriv svar