Mässingsjunta i Växjö?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Vi har visst glömt bort att visa bilder från de senaste träffarna... Men här kommer dock några. Nästa onsdag blir sista träffen innan sommaruppehållet, sen drar vi igång i augusti igen.

Peter börjar få ihop ett helt tåg i skala 0:

Bild

Bild

Göran fortsätter med sin vagn, också den i skala 0:

Bild

Bild

Själv kämpar jag på med RimboGrandes Z4p i skala H0:

Bild

Bild

Mvh Daniel
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av masonamerican »

Vilka fina byggen! Nu är det semestertider men jag hoppas på att kanske i augusti kunna komma upp och löda lite hos er.

mvh Håkan
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av zikkan »

Du är hjärtligt välkommen!!
zikkan (&Co) :-)
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Patrik E »

Hej. Ja RG:s Z4p är verkligen ett pilljobb av klass.
Varför har du bara satt "gummiinfattade" fönster i A-änden? Fanns det någon sådan förebild. Eller har du gjort en miss? Trevligt extraarbete väntar i så fall :-)
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Baksidan av hytten är inte monterad än. När den monteras får nog fönstren gummiinfattning ;-)
Det ska in en ljuddekoder i loket så jag behövde göra lite anpassningar i "skuffen". Och det kom jag på lite sent så jag fick vänta in leverans av dekodern innan jag kunde slutföra bakänden och hytten. Så därför har jag jobbat med motorhuven parallellt.

Ett tips i största allmänhet (oavsett vilket lok man bygger):
Skaffa dekodern (och ev. högtalare) _innan_ bygget påbörjas... Det blir lite enklare då ;-)

Mvh Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mässingsjuntan drar igång igen imorgon onsdag kväll kl 18 efter sommaruppehållet. Och fortsätter sedan jämna veckor.

För vägbeskrivning, ring: 0733-16 26 72

Både nya och gamla deltagare är varmt välkomna!
Mvh Daniel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Anders Johansson »

vägbeskrivning


Menar Du att Vi har haft semester så länge att Vi riskerar att ha glömt bort vart Vi ska? ;-)
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av zikkan »

Så har vi kommit igång med höstterminen, några träffar har det blivit och igår så löddes på vagnar i vanlig ordning men det provspikades också lite räls! Efter slakt av lite flexräls i HO så växer en liten spårstump med 19,8mm spårvidd fram; On3s eller O3s kan väl kalla det! :-)

Nästa träff är om två veckor den 19/9, välkomna då!

Bild
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En liten fråga ang. Peters vagnar.
Vilka vagnar är det han har i sitt tågsätt?
Jigun
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: Mässingsjunta i Växjö?

Inlägg av Peter Andersson »

Ikväll var det svängdörrar på Mässingsjuntan i Växjö, och endast sammankallande Daniel höll ångan uppe hela kvällen. Vi var flera som tittade in en liten stund, eller var iväg på något ärende under kvällen. Dock var vi förvånansvärt många när det drog ihop sig till fika.

En grupp-bild på de projekt som var uppe på bordet under kvällen.

Bild

I bakgrunden mina 3 för dagen nymålade vagnar tillsammans med Zikkans 2 omålade finkor och Daniels 2 varianter av Z4p. Hjulalarna symboliserar hur långt Daniel har kommit med sitt första 0-prejekt, NVHJ C53 (SV&LV).

Som svar på Jan-Inges fråga ovan så består mitt tågset förnärvarande av de ovan visade Vagnarna, VKÅJ N (Walde), ULB G (GOSVV), KBJ N (Ljung) samt Z4p (Walde), CFp (Walde) och NVHJ C53 (SV&LV). Kommer att kunna beskådas i N Sanby.

/Peter
Skriv svar