AB Svenska ord

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Mitt nästa modellprojekt i form av en liten oansenlig stuga som ligger alldeles nära kanten av Vita bergen på Södermalm i Stockholm. Huset är känt som AB Svenska ords skrivarstuga och här har HasseåTage huserat under många år och tillsammans skapat odödliga texter.
Mitt bygge får bli en "hommage" till dessa båda herrar och alla människor runt omkring dem och till allt som de skapat och som skänkt mig så mycket glädje. Jag har gått och "tittat snett" på huset ganska länge men vid mitt senaste besök i Kgl Hufvudstaden så gjorde jag slag i saken och dokumenterade det mesta med kamera, måttband och anteckningsblock. Min modell av huset kommer att ligga i Ebbetorp tillsammans med de andra småkåkarna i samhällets utkant.
Bild
/Göran T
Bo Hammarling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 00:00

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Bo Hammarling »

Och sedan har du Carl Antons kåk,också på söder, och huset Cornelius växte upp i
norr om Sthlm Ekerö tror jag. Ett helt kulturkvarter.
Bosse
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Hauk »

Meget godt valg for en modell!

Vet du forresten om det var i nærheten av det huset der fotoutstillingen "Planket" fant sted på åttitallet? Det var et langt gjerde som bildene ble hengt opp på. Var på den utstillingen et år, og det er et eller annet veldig kjent med det huset.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Bosse: Ett helt kulturkvarter i det bonniga Ebbetorp? Det är en utmaning. Men visst klumpar vissa grupper gärna ihop sig på ett och samma ställe så varför inte ett gäng bohemer i utkanten av Ebbetorp. Estländarn passar in perfekt i det gänget som den tusenkonstnär han är.
Håvard: Visst var det i Vita bergsparken fotoutställningen Planket började 1982 med bl a Christer Strömholm som en av initiativtagarna. Utställningen pågick varje år fram till 1994 och återuppstod igen 2007.
/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Modellen av Svenska ords stuga börjar närma sig sin fullbordan. Lie småfixande kvar som hängrännor och stuprör. Fönster har kommit på plats nu ikväll.
Bild
Förebilden i färg. Fönster och fönsterfoder var tidigare duvblå/grå men jag har valt att använda färgsättningen som stugan har idag.
Bild
Stugan skall också få kallmurad stengrund av DAS-lera
Bild
Skorstenens raka och förmodligen ganska moderna insatsrör har ersatts av en flöjel, en karaktäristisk detalj.

/Göran T
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Anders R »

Kanonsnyggt bygge och dessutom av en mycket trevlig förebild. Kan vi förvänta oss en ritning i Smalspårigt?

M v h

Anders
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Tyvärr Anders, någon ritning orkar jag inte med. Mina alltför stiliserade måttskisser är inte mycket att publicera men kanske någon liten historia om AB Franska kort. ;-)
/Göran T
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Johanmmolin »

När du väl är färdig blir det ju dags att ta sig an Olle Olssons Hagalund!
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Bjarne Petersen »

Göran T skrev: Bild


"Kronan på verket" känns som ett adekvat uttryck. Snyggt! Men kallmurad grund? Ser det inte ut som bruk mellan grundstenarna?
/BP
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Jo, du har nog rätt vad det gäller grunden Bjarne men jag tycker att det ser lite kladdigt ut så jag undrar om inte detta är gjort senare. Hur som, min grund är "kallmurad" i DAS-lera och kanske kladdar jag dit lite Gullex också i form av spackel, men troligen inte.
Sånär som på de två småfönstren i den tillbyggda farstun så är kåken klar. Kanske det skall in lite gardiner och några pelargoner i fönstren.
Bild

/Göran T
Skriv svar