Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

För att visa att det faktiskt går att ladda upp bilder med normalspårsfordon även på detta forum så visas här mitt pågående bygge av YEJ CDF nr 32. En plåt från HNJ-Verkstad. Mycket att klura kring eftersom denna plåt saknar byggbeskrivning, liksom tak, liksom buffertar och övriga gjutdelar. Mycket jobb återstår men resultatet så här långt är till belåtenhet. Fotstegen ser kanske lite konstiga ut men plattan som sitter i vägen för fotstegen skall kapas bort men får sitta där tills vidare som skydd.

Bild

/Göran T
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Lasse M »

Detta bygge skall bli intressant att följa då jag själv också har denna plåten liggandes obyggd. Har precis som du kommit fram till att det är en hel del klurande som krävs för att få ihop den så har du lust, tid och möjlighet så får du gärna fotodokumentera byggets mest kluriga moment.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

CDF:en har fått lite fler detaljer. Plattformsräcken och underdelen av kaminen (förmodar jag att det är) samt det tillkapade och grovmonterade taket (som egentligen hör till en Co1:a) och lanterninen. Så här långt, egentligen inga knepigheter. Dörrtrycken är gjorda av 0.3 ns-tråd som sedan bearbetats något eftersom den annars kan se lite klumpig ut. Jag ratade således de dörrtrycken med tillhörande "nyckelskyltar" som fanns med på plåten. Fattas gör det lilla skyddstaket över brevinkastet. Detta tillverkas ganska enkelt av någon lämplig profil.

Bild

Göran T
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av CGO »

Jag vill se mer. Hur blev den? Sprutmålad antar jag. Hur satte du signaturen, har du etsade eller?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

CGO skrev: Jag vill se mer. Hur blev den? Sprutmålad antar jag. Hur satte du signaturen, har du etsade eller?

Jo, den skall sprutmålas. Så värst mycket mer har inte hänt med just den här vagnen. Jag har försökt att disciplinera mig lite och bygga klart en del grejor som är mycket närmre "målgång" än CDF:n. Men tids nog så skall jag visa bilder från det fortsatta vagnsbygge.

Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Här ett av de objekt som "byggts" klart till förmån för CDF:n. Mc:n inköpt i Köpenhamn för många år sedan och har varit på väg till Sveas Café sedan dess. Äntligen framme! Motorcykeln är förmodligen av den engelska oljeläckande sorten (revirmarkerande enligt vissa entusiaster) och kanske en förklaring till varför resan tagit sådan tid.

Bild

Göran T
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av CGO »

Hahahaha, Triumph med andra ord. Revirtänkande, ja den var bra Göran. MER!!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Hmmm...den här tråden höll på att gå i träda. Mycket lödtenn har runnit sedan sist. Avsaknad av diverse detaljer har försenat det här bygget. Nog med undanflykter: här kommer bilden på CDF:n sådan den för tillfället ser ut. Tak och lanternin är ännu löspassade. Den skarpöge noterar avsaknaden av axelboxlock samt buffertar. Och en del småsaker till.
Bild
/Göran T
Gäst

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Gäst »

BoA skrev: Snyggt Göran.

Tycker framför allt om din lösning på handledarna som du har gjort bågformade.
Det blir något att ta efter.

Bo


Nu är ju det inte Görans lösning utan denna CDF (och en del andra vagnar) hade denna typ av ledstänger. Något man givetvis följer om man bygger sin vagn förebildsriktigt och inte bara själv hittar på eller tar efter på vilken vagn som helst, jo om man vill det så kan man ju givetvis göra det, men....

Vagnen är verkligt snygg Göran, blir den SJ märkt eller även normalspåret på din anläggning har en EJ-signatur?

//A.H
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ett annat Hjulbygge (känsliga varnas: normalspår!)

Inlägg av Göran T »

Så, så, pojkar, jag vill inte ha något bråk i min tråd. Ni får gräla någon annanstans. Sedan säger jag inget mer...

CDF:en är byggd till stora delar efter eget huvud då dokumentationen kring vagnen är högst bristfällig. Här tycker jag att Göran Nilsson har mycket att lära av både Rimbo Grande och VVA (i rättvisans namn så kan även fler "småtillverkare" räknas upp som brister på denna punkt men nu är det en HNJ-V produkt jag pratar om). Byggbeskrivning och om möjligt förebildsfoto samt ritning borde vara standard. Hur skall jag annars veta hur ledstänger, slutsignalhållare, sotkåpor och blandare samt andra smådetaljer skall sitta? Jag har hållit på några år med hobbyn nu och en del kunskap har förvärvats i hur vissa saker ser ut, dock inte på denna specifika individ, YEJ CDF nr 32. Likaså har jag samlat på mig bilder och litteratur i ämnet som också ger en del generell information och som jag använder mig av om jag inte vet hur det aktuella bygget skall se ut. Så visst hittar även jag på. Och så länge jag tycker att det ser rätt ut så...
CDF-vagnen har några år på nacken och idag har jag för mig att vissa av HNJ Verkstads byggsatser innehåller det som jag efterlyser, detta har åtminstone Göran aviserat.

Ledstänger vid plattformar såg många gånger ut så som jag bockat dem. Andra varianter förekommer dock. Jag var i Skara igår och promenerade omkring bland de smalspåriga passvagnarna som stod uppställda på bangården. En av dem (var det Ölandsvagnen tro?) hade raka ledstänger, fästa vid plattformsräckets överkant. Jag har också sett vagnar som har en skarp bockning istället för den mjuka rundning som jag gjort på min modell.

CDF:en kommer att bli en privatbanevagn vilkt gör att friheten att bygga den kan sägas vara lite större än om jag byggt just den förebild plåten är avsedd att efterlikna. Modellen kommer inte att rulla på min bana utan på en närliggande förvaltning vilken har beställt vagnen. Normalspåret på min egen bana och som ansluter till smalspåriga VWJ är och förblir SJ, precis som en gång sin förebild.
/Göran T
Skriv svar