Lokstall

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Lokstall

Inlägg av Jan Frelin »

Naaajs!
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Re: Lokstall

Inlägg av Birger »

Hej

Jag har börjat bygga ett lokstall till min HO-bana. Hittills har det tyvärr bara blivit en kartongmodell med påklistrade tegelmönster och fönster. Jag är nämligen inte helt på det klara med hur den riktiga modellen skall tillverkas. Måtten är emellertid fixerade: 5 stallplatser, varav 3 med 285 mm längd och 2 med 225 mm längd, dörröppningar med 47 mm bredd och 6° mellan spåren. Grunden till lokstallet är färdig med spår och lokgropar. Jag använder Rocos vändskiva med tätaste utgången mellan spåren.

KMJKs planerade byggsats verkar mycket trevlig! Tyvärr kommer jag inte att kunna använda den som den är, men det vore trevligt om man kunde använda delar, som dörrar och fönster och skära till väggar och tak, så att man får något som passar. Kan detta vara något för konstruktören i KMJ att tänka på, d.v.s. att göra byggsatsen så att man också kan använda delar till lokstall med lite andra mått?

Lycka till med konstruktionen!
Birger
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Lokstall

Inlägg av TuveB »

Inga nyheter om lokstallet?
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

TuveB skrev: Inga nyheter om lokstallet?


Egentligen inte mycket mer än att arbetet går ordentligt framåt. Idag på träffen i Norrköping hade vi med oss en ny prototyp av ett 4-portars stall med vattentorn för att visa upp. Jag skall försöka ta lite bilder på det framöver och kommer då att lägga ut dom här.

För övrigt kan jag säga att detta är ett för oss mycket stort projekt. Ett stall med vattentorn och 4 portar består idag av över 500 delar i byggsatsen. Det kommer kanske inte bli en modell som är det första man ger sig på, det kommer att kräva lite vana att bygga den, helst kanske byggt någon av våra andra byggsatser först för att ha koll på våra konstruktionsprinciper.
Vi jobbar vidare och när vi är nöjda med resultatet släpper vi modellen, inte förr. Skall jag gissa en tid så säger jag att om allt går bra och lusten inte sviktar kanske vi skulle kunna ha något klart till bankalaset i sommar, men om det blir så får vi se.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Lokstall

Inlägg av lenelg »

KMJK skrev: Idag på träffen i Norrköping hade vi med oss en ny prototyp av ett 4-portars stall med vattentorn för att visa upp.


Bild
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Arbetet med lokstallet går framåt. Återstår gör en del konstruktionsarbete och dokumentation av byggsatsen. Tidsmässigt hoppas vi ha allt klart innan sommaren, priser återkommer vi med när allt är klart.
På bilderna nedan syns den senaste prototypen med versionen som orginalet såg ut i Oskarshamn, dvs med vattentorn och fyra portar. Grundbyggsatsen kommer dock att bli utan torn och med 2 portar som kan byggas ut.

Bild

Bild

Bild
Detalj över väggdetaljering.

Bild
Lokstallsportarna. Komplett ut och insida och de byggs rörliga för att det skall finnas möjlighet att få till öppningsbara portar. Just det senare är en sak vi jobbar på nu, att det relativt enkelt skall gå att få till öppningsmekanism för portarna.
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Arbetet går sakta framåt och vi har tagit fram en ritning för att visa storleken på huset:

Bild
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Dags för en liten uppdatering:
Vi börjar närma oss färdigställandet av denna byggsats, vi har dock en hel del arbete kvar med byggbeskrivningen som av förklarliga skäl kommer att bli omfattande. På bilderna nedan syns den färdiga utgåvan av ett grundsatsen med 2 portar. Väggarna kommer att vara i färgad tegelmönstrad papp som på bilderna endast har belagts med ett lager mattlack, samma sak med dörrarna som har ett ytskikt i grön papper.
Bild

Bild
Sidan av stallet.

Bild
En riktig närbild för att visa detaljeringen av tegelväggen. Jag har nämnt det förut och det kanske framgår av bilden ovan, det blir en byggsats med mycket och en hel del små detaljer. Det kanske inte är den första byggsats man skall ge sig på om man är helt nybörjare. Dock är ju passformen som vanligt med laserskurna byggsatser utomordentligt bra.

Vi kommer ha några olika varianter på denna byggsats:
Grundsats med 2 portar
Utbyggnad med 2 portar
Ny sidovägg med vattentorn
Mekanik till öppningsbara portar, med eller utan servon medföljande i satsen.
Till servomotorerna kommer man sedan behöva komplettera med förlängningskablar och en motorstyrning, tex ESU switchpilot Servo som fungerar ypperligt för ändamålet.

Vi hade hoppats att kunna börja leverera på bankalaset om några veckor, men det kommer tyvärr att dröja ett litet tag till, men det närmar sig. Vi kommer dock ha folk på plats och vi kommer visa upp den ovan visade modellen och en variant med 4 portar och vattentorn.
För den som vet vad dom vill ha kan vi dock från nu ta upp beställningar och sedan levererar vi ut i beställningsordning. Viktigt att tänka på är att alla delar du önskar kommer med vid första beställningen, det går inte att bygga ett mindre stall och sedan i efterhand komplettera med fler portar.
Frågor och beställningar skickas till: sales(snabel-aa)kmjk.se
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: Lokstall

Inlägg av KMJK »

Efter att arbetet har dragit ut mer än vi hade tänkt oss är det äntligen dags!

Vi kan nu börja leverera lokstall! Grundsatsen är klar för leverans och vattentorn och 4-portars kommer snart. Om någon vill ha större än 4 portar kommer bli specialkörning med lite längre leveranstider.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Lokstall

Inlägg av mikath »

Såg detta otroligt fina lokstall N. Sandby, men glömde fråga om det går att bygga som 3-portas???

/Mika
Skriv svar