HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Du har rätt Janne, länken fungerar inte. Så det är inget fel på din uppkoppling. Försöker igen. http://www.hnjverkstad.eu/smsp/300-3.htm
När det gäller lödning är jag självlärd. Det har ju blivit kladdigt ibland så jag försöker komma ihåg att vara sparsam när jag löder.
Det blir sällan för lite.

/Arne
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Ja nu ser jag ju, missförstod. Trodde att det var en stor bild, men det är alltid lika trevligt att se hemsidan från HNJ-verkstad. Kliar lite i fingrarna igen, har byggd en del i mässing och har en del liggandes obyggda så även några i resin. En fick jag med brevbäraren alldeles nyligen, i mässing. Men så fort mina Gullfibervagnar blir klara så är jag säkert tillbaks och rotar bland godsakerna :o) Måste inhandla en bra lödstation, farsans gamla har tyvärr gett upp. Men ett mycket bra lödtenn lämnade han allt. Gammalt med bly i kan jag anta, flyter ut mycket fint.

Janne C
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Daniel Bergqvist »

janclaesson skrev: Måste inhandla en bra lödstation, farsans gamla har tyvärr gett upp.

Ett tips: Kjell&Co art.nr 40255, kostar 599:-
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... lcd-p40255

Vi är tre på mässingsjuntan i Växjö som har en sån och den fungerar mycket bra.

Mvh Daniel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

När jag började för ett par år sedan köpte jag den billigaste lödstationen jag kunde finna. Visste ju inte om det skulle bli någon fortsättning. Men det blev det. Ibland undrar jag om jag gått och blivit mässingsberoende. Så jag köpte rätt snart en bättre där man digitalt kan ställa in önskad temp. Inget märkvärdigt men ändå fullt tillräckligt för mina behov.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Precis, en sådan köpte jag också. Fungerar alldeles utmärkt.

/Arne
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Mässingsberoende är en svårbotad åkomma och svider svårt. (I plånboken) Har man väl satt lödkolven i en m-plåt så är det kört... ;o)
Tack för tipset Daniel, har sneglat just på denna.

Janne C
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av f.gaard »

Den finns även hos Jula. Jag köpte min där strax före jul. Jag insåg att jag behövde en lödstation med lätt inställbar temp, för att kunna löda vitmetall. Min gamla Weller går att ställa in tempen på genom att byta spetsar, men men... Dessutom har den nya dubbla uteffekten jämfört med Wellern.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Monterade axelboxar/fjädrar, bytte till de tåligare spännstagen som finns på plåten och började montera bansignatur. Valde att löda denna gång. Har tidigare limmat på signaturen efter att jag målat. Tyckte att det var ytterst vanskligt. Vet inte vad som är rätt eller fel. Denna variant kändes tämligen darrig den också.

Bild

Bild

/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Snyggt jobbat Arne, fördelen är väl att signaturen lär sitta fast för evigt. Flitig du är ;o)

Janne C
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Arne Falk skrev: Monterade axelboxar/fjädrar, bytte till de tåligare spännstagen som finns på plåten och började montera bansignatur. Valde att löda denna gång. Har tidigare limmat på signaturen efter att jag målat. Tyckte att det var ytterst vanskligt. Vet inte vad som är rätt eller fel. Denna variant kändes tämligen darrig den också.

Snyggt bygge!

Dum fråga kanske, men när man löder ytmonterade komponenter använder man någon lödpasta som man kletar på kretskortet och sätter sedan komponenten ovanpå. Skulle det vara möjligt att kleta lite lödpasta på baksidan av bansignaturen och sedan sätta på bansignaturen på vagnen?

Mvh Daniel
Skriv svar