HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Inspirerad av Olas A:s pågående bygge i hans brevinkasttråd, började jag i helgen klippa i plåten som jag har för avsikt att bygga som en VGJ litt CD. Har två till men de kommer att byggas i SJ version.

Började med chassiet och lyckades med konststycket att göra fel nästan direkt med första långbalken. Trodde att långbalkskulissen skulle på som sista moment men ack, så var det inte.
Den skall monteras innan långbalkens underdel. Backa och gör rätt. Granskar man nitimitationen så förstår man att det skall monteras innan undersidan. Till chassiet hade det varit bra med en enkel monteringsanvisning. Men jag tror det blev rätt till sist ändå.
Jag valde att testa Olas arbetssätt med att löda på bussningar på lagergafflarnas insider då det annars inte fungerar med RG:s hjulaxlar. Metoden verkar fungera bra. Tror det är bättre att börja med detta moment innan man börjar vika långbalkarna.

Korgen är en dröm att montera. Delarna passar så osannolikt bra att man knappt tror det ät möjligt.

Började fundera på hur bromsutrustningen skall monteras. Men det första jag stötte på var ett problem. Slitsen i bottenplattan i vilken man skall montera bromsarmarna är inte anpassad för 6 meters modellen. Men det går att komma runt genom att klippa bort halva fästnabben på bromsarmsfästet. Men det är nog den lättaste biten ändå. Finns det någon som har monterat bromsen? Och som dessutom kan tänka sig att lägga ut en bild.

Har även funderat på hur jag skall montera taket. Tanken är väl att det skall limmas men jag skulle vilja ha det avtagbart.

Ett par bilder på bygget..

Bild

Bild

/Arne F
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av macn »

Ser ju toppenbra ut, Arne! Köpte också några VGJ personvagnar från HNJ-verkstad varför det är jätteintressant att läsa om dina erfarenheter med bygget.
Mvh
Magnus C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Tack Magnus!
Jag har ägnat några timmar ikväll att montera trappstegen. En, trodde jag, enkel operation. Men ack vad jag bedrog mig. Rekommenderar att vara sparsam med lödtennet när man löder långbalk, nitimitation och långbalkens underdel. I synnerhet i ändarna där trappkonsolerna skall monteras. Jag hade varit för generös vilket innebar att hålen helt eller delvis var fyllda.
Hålen är avlånga och svåra att återställa till användbart skick. Det är nog bättre att komplettera långbalkarnas lödning i efterhand.
Det yttersta hålet närmast buffertbalken sitter enligt min mening för långt ut. Trappan och konsol kolliderar med buffertbalken. Tvingades flytta yttersta konsolen en aning och kunde därför inte använda avsedda hål.
Om någon kommer på en annan lösning får man gärna delge sina rön här. Min lösning känns långtifrån optimal men det var det jag kom fram till i stridens hetta.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Har monterat grindar och räcken utan några problem.

Bild

Hade för avsikt att montera bromsarmarna men där tog det rejält stopp. Det visade sig att det är inte bara fästet för bromsarmarna som hamnat fel i längsled. Armarna är dessutom för långa.
Jag har börjat fundera på hur jag skall kunna anpassa dem. En möjlig väg kan vara att klippa/fila av det jag markerat rött på bilden. Lämna c:a 1 mm och vik i hålens övre kant vid den gröna markeringen.
Löd i vecket omedelbart för det är ömtåligt och bryts lätt av. Tro mig, jag vet. Så nu har jag bara tre.
Vad denna operation får för konsekvenser för bygget fortsättningsvis har jag ingen aning om.

Bild

Bild

Har även provmonterat en övergångsbrygga men jag är inte säker på att det är rätt.
Tycker inte att jag känner igen den från bilderna.

Bild

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Nu tror jag att jag vänt detaljerna rätt till övergångsbryggan.

Bild

Bild

/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Din vagn blir riktigt snygg och bilderna är mycket fina och som vanligt alltid kul att följa byggen på forumet. Funderar lite på övergångsbryggan, kanske en viss snubbelrisk om förstärkningsjärnen ligger inåt? Bara en tanke som slog mej, men jag är förmodligen okunnig om dessa ting.

Mvh Janne C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Tack Janne!
Jag har också funderat över övergångsbryggan. Men tittar man på bilderna här
http://www.hnjverkstad.eu/smsp/300-3.htm, jag har dem utskrivna i ett större format,
så tycker jag att det är en helt slät plåt med konsoler i sidorna.
Jag tror att konstruktören av modellen bortsåg från snubbelrisken. Den sidan syns ju inte på modellen.

/Arne F
.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Patrik E »

Det kanske går att fixa till HNJV byggsatsen så att den överensstämmer med denna. ULB C <=> SJ Cp 250 Falkenberg 1954

Bild
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Tack för bilden Patrik! Jag får aldrig för många förlagor. Det jag är lite fundersam över är läget. Det känns som om den kommer att inkräkta på kopplets utrymme. Att den sitter något för lågt.
Eller hur menar du att jag borde ändra? Jag är mottaglig för förslag. Sen får vi se om jag klarar av att göra förändringar.

/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Då måste du ha gjort rätt med din övergångsbrygga Arne, tyvärr fick jag ej fram länken. Com hem verkar ha bekymmer just där jag bor, inte första gången... Men vilket trevligt fotografi Patrik visar :o) Det ska bli kul att få se din vagn färdig, många av er som visar era alster tycks ha god tumme med lödning. Har själv svårt att få till mina egna lödningar utan att tennet flyter iväg lite för mycket emellanåt ;o)

Mvh Janne C
Skriv svar