Nättjebacka station

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Anders H
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 15:51

Nättjebacka station

Inlägg av Anders H »

Nättjebacka är ett litet samhälle i den allra sydligaste delen av Dalsland, och fanns med på den svenska
järnvägskartan fram till och med år 1964. Då nedlades den sista delen av den smalspåriga Lelångenbanan
mellan Uddevalla och Bäckefors ned. Banans tidigare slutstation, Bengtsfors Västra miste sin trafik fyra år tidigare.
I Uddevalla håller vi sedan flera år tillbaka att restaurera banan till det skick den hade i mitten på 1950-talet,
fast nu i skala 1:87 eller H0n3 om man så vill.

På detta sätt får många dalsländska orter åter se järnvägen, dock uteblev min "favorit" Nättjebacka utmed banan.
Jag får skylla detta på mig själv eftersom jag var dålig på att lobba för den vid tidiga "planeringsmöten".

Nåja, det är väl inte värre än att börja bygga denna på egen hand. Än så länge är byggnaderna i stationsmiljön
så gott som klara, vilket inkluderar stationsbyggnad, godsmagasin, utedass, dressinbod samt tak till jordkällare.

Nättjebacka stationshus den 27 juli 2008 (i ombyggt skick).
Bild

Framsida
Bild
Baksida
Bild

Bild
Närbild
Bild

God fortsättning på 2012

Med vänlig hälsning

Anders Hansson
/Sällskapet Lelångenbanan
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Nättjebacka station

Inlägg av HJP »

****
Häftigt!
River dom banan, så bygger man upp den i modell. Får man inte med sin favorit, så bygger man den själv - härlig inställning.
Stationsmodellen ser jättefin ut, och utgör en god inspirationskälla.

HJP
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Nättjebacka station

Inlägg av janclaesson »

Jättefint bygge på en lite "annorlunda" byggnad. Gillas!

Janne C
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Nättjebacka station

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Trevligt bygge!

Går taket (tegelpannorna) att köpa färdigt eller är det hembygge?

Mvh Daniel
Anders H
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 15:51

Re: Nättjebacka station

Inlägg av Anders H »

Tackar för kommentarerna:)

Takplattorna kommer från Noch, och finns i två varianter hos bl a Tåg & Hobby i Luleå, [link]http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=39248[/link] och [link]http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=39246[/link]. Dessa skärs lätt till med en stållinjal och vanlig brytbladskniv.

Bifogar några bilder på de övriga byggnaderna också, i form av godsmagasin, utedass, dressinbod och taket till jordkällaren.

Bild

Som ni ser så har bryggan till godsmagasinet slagit sig, tänkte rätta till detta den dag det limmas på plats på sin modul.

Bild

Bild

Och självklart lite rullande...

Bild

SJ Yo1p 502 är byggd av Nisses Lok- och Vagnverkstad och består av en etsplåt från Rimbo Grande och drivning från Kai Nilsson. Den har kompletterats med destinationsskyltar Uddevalla C - Bäckefors gjorda i Excel.

Bild

Med vänlig hälsning

Anders Hansson
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Nättjebacka station

Inlägg av Johan Winell »

Snygga byggen, HC-bussen kan man nästan tro att den år i nollan. Hatten av.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Nättjebacka station

Inlägg av mikath »

Kan bara hålla med Johan Winell här!
Fantastiskt!

/Mika
Björn M.
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 17:07

Re: Nättjebacka station

Inlägg av Björn M. »

Jag kan bara instämma i de övrigas entusiasm. Ett par nyfikna frågor:

Hur har du gjort den gula brevlådan på stationens perrongsida? Jag har misslyckats med ett antal sådana och du verkar ha funnit lösningen. Eller är den färdigköpt, och i så fall var?

Eftersom jag är övertygad om att du har rätt färgsättning undrar jag över bakgrunden till den ljusblå dörren. Hade stinsfamiljen varit på charterresa till Grekland, eller var det vanligt på banan?

Björn Markland
Anders H
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 15:51

Re: Nättjebacka station

Inlägg av Anders H »

Brevlådan är färdigköpt från TeknoBygg och ingår i satsen Nr 87-46 [link]http://wb616757.one.se/[/link]. Den har bara kompletterats med gul färg.

Angående dörren på perrongsidan får jag faktiskt erkänna att dörren har troligtvis inte samma kulör på modellen som på förebilden. Jag har tyvärr bara svartvita bilder från Nättjebacka då banan fortfarande var i drift och av dessa att döma så misstänker jag att dörren var ljusgrön i likhet med dörrarna på magasinsbyggnaden.
Jag hittade en dörrtyp på CG Textures [link]http://www.cgtextures.com/[/link], som stämde mycket bra överens med med förebilden så jag valde denna trots att färgen inte stämde riktigt.

Med vänlig hälsning

Anders Hansson
Skriv svar