Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av 1956 »

Instämmer, den har blivit riktigt läcker Göran!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Så var det dags för lite vatten i hamnen. Så här ser det ut efter tre strykningar med Herdins
vattenbaserade klarlack. Har snålat lite på lacken så penselstråken syns lite.
Testade igår att på liten yta lägga på ganska flödigt och det blev riktigt bra.
Fegade lite eftersom jag var rädd att lacken skulle bubbla sig och kanske torka med vita
stråk men det gjorde den inte; så nu blir nästa lager lite flödigare och i torkat tillstånd, ännu blankare.
/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Peter Estelius »

Det där ser riktigt bra ut, kav lugnt och vattenytan som en spegel.

Har vid några tillfällen lackat bordsytor med vattenbaserad lack och har kommit fram till att lagren blir tunnare än med oljebaserad lack och tål därför flödigare påstrykning = nästan så det rinner.

Sedan en fundering, jag läste i ett inlägg av Graffen att han använt golvpolish som sista lager just för att göra ytan riktigt spegelblank. Har inte testat det själv, men ska göra det när jag fräschar upp Dåseberga hamn om ett tag. Tänkte bara ge idé.

Mvh

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Dags att kasta loss!
Någon gång under nästa vecka avseglar FRITJOF för att angöra Smalspårsfrämjandets möte i Norrköping lördag den 28 januari.
Om det inte blåser upp till storm på Vättern förstås.
/Göran T
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av mikath »

@Göran T
Jag hoppas FRITJOF ligger kvar i hamn imorgon!!!

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Den rätta känslan infinner sej verkligen. Mycket snyggt Göran!

Janne C
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johan Winell »

Göran T skrev: Bild
Dags att kasta loss!
Någon gång under nästa vecka avseglar FRITJOF för att angöra Smalspårsfrämjandets möte i Norrköping lördag den 28 januari.
Om det inte blåser upp till storm på Vättern förstås.
/Göran T


Hej Göran, FRITJOF får nog bereda sig på lång resa då kanalen i Söderköping enligt uppgift är torrlagd. Om kanalens trafikstatus på Västgötasidan vet jag inget, men slussarna i Trollhättan är igång och Falsterbokanalen kan befaras efter beställning över VHF K73 då man närmar sig.

Bunkra och kasta loss så tar jag emot vid kajen i Norrköping.

Otroligt snyggt bygge av både skutan och hamnmiljön.

I Norrköping finns f.ö. invid Hamnbron en alldeles nyrenoverad hamnkran att beskåda. Kranen har mörkgrönt underrede, ockragult maskinhus och mellangrå fackverksbom. Kroken är målad röd. Vi får hoppas på fint fotoväder på lördag, den är en fröjd för ögat.

[link=http://1.bp.blogspot.com/_rjxCQ4xhK78/S ... edium).JPG]Innan renovering[/link]
[link=http://3.bp.blogspot.com/-2_qnIkhpiv4/T ... 020437.JPG]Efter renovering[/link]

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
FRITJOF under fredagens jungfrutur, seglandes på en upprörd Vättern. Resan till och från Norrköping
via Askersund gick bra med trevliga vistelser iland på båda ställena. Besättningen uttrycker sitt
stora gillande!
Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av janclaesson »

Läckert! Berätta mer...

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Vistelsen i Askersund kanske inte är lämplig att återberätta i alla dess delar men besättning var i alla fall på en lokal krog i stadens utkant och fick sig både mat och öl till hysat pris. Galanta damer var det dock ont om i denna del av trakten. Om vistelsen i Norrköping kommer att stå att läsa i nästa nummer av den eminenta periodiska tidskriften Smalspårigt.
Göran T
Skriv svar