Lokstall i 1/35

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av janclaesson »

Anders R skrev: Bygget går vidare med en liten stationsbyggnad. Huvudmåtten är hämtade från stn Lövriset på Woxna-Lobonäs, men verkar funka även på en liten obskyr 600 mm bana.

Grönskan gör jag av Heki gräsmattor, kombinerat med lite tuvor från olika tillverkare, samt sea foam kombinerat med Nochs löv. Busenkelt, men ganska effektivt, i alla fall i 1/35.

M v h

Anders

Bild


Bild


Fantastiskt snyggt, läckert, jag behöver inte skriva fler ord...:o) Och Bra tips med landskapstillverkningen, ska väl gå att få till även i en mindre skala.

Hälsningar Janne C
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av 1956 »

Det här ju helt fantastiskt fint! Tack för att du visar det för oss!
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av Anders R »

Stort tack för vänligheter, det värmer! Bygget går sakta vidare med ett litet godsmagasin, hoppa kunna plåta lite av det bygget i helgen.

M v h

Anders
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av Anders R »

Hej alla glada och god fortsättning på det nya året. Då även byråkrater tar semester ibland, har jag passat på att bygga lite, i alla fall den spillra av tiden som jag inte använt till snöskottning :-) Lite pyssel återstår - mer detaljer och färdigmålande av gubbarna, tex, men helheten börjar ändå ta form.

Vänliga hälsningar

Anders R

Bild


Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av janclaesson »

Ja det är ju så fint. Färgskalan är dessutom helt underbar. Ingår kåkarna i ett större diorama?

Janne C
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av Anders R »

Tack Janne och - ja, alla kåkarna i denna tråd ingår i samma anläggning (3 meter lång och 60 cm djup) i mitt kombinerade musik- och tågrum. Skickar med en bild till för att visa sammanhanget lite bättre:

Bild

Vänliga hälsningar

Anders
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av Göran T »

Fantastiskt fint Anders! Jag gillar den dämpade och enhetliga färgskalan. Hela miljön andas total tristess ;-) Ungefär så som järnvägsstationer är för det mesta om vi inte talar om järnvägsknutar av lite större omfattning.
/Göran T
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av P Ekstrand »

Hej!

Ett jätte fint bygge du lyckats med :-)
Jag måste hålla med om att färgerna är väldigt bra.

Tack för att du visar de fina bilderna.

MvH
Pär
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av zikkan »

Jag instämmer i lovorden!! Fantastiskt fint bygge och mycket inspirerande! Jag är lite nyfiken på hur du har gjort betongfundamenten till urbota bruks magasin?

Mvh
zikkan
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Lokstall i 1/35

Inlägg av Anders R »

Stort tack för alla positiva kommentarer!!!

Tanken är att avbilda en liten 600 mm-bana, efter att persontrafiken lagts ner och där banan mer och mer blir en industrijärnväg för Urbota Bruk. (Vilket ger en ursäkt för det urusla underhållet på kåkar och rullande materiel, vilket i sin tur ger en ursäkt för att bygga modeller som ser riktigt rappliga ut - mycket roligare än att bygga i nyskick:-) Så tristess är nog ett passande ord i sammanhanget, i alla fall i jämförelse med hur det tidigare skulle kunna varit...

Betongfundamenten under magasinen är helt enkelt lätt misshandlade balsaklossar, som sedan målats med Woodland Scenics betongfärg och getts en svag gråbrun wash med utspätt oljefärg.

En vy sett från stationshuset och ner över den lilla bangården:

Bild

Vänliga hälsningar

Anders R i Arjeplog, där det fortfarande snöar...
Skriv svar