Smalspårigt 117

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Smalspårigt 117

Inlägg av Lasse M »

Jag har varit med i Smalspårsfrämjandet sen 1993 och aldrig varit missnöjd med något nummer av Smalspårigt. Visst har det förekommit nummer som innehållit artiklar som varit av mindre intresse för mig personligen, men det får man ju räkna med.

Men när nu Smalspårigt 117 anlände i brevlådan idag så är det faktiskt första gången jag är besviken. Anledningen är att jag redan läst halva tidningen.

Artikeln om brobygge läste jag i MJ-Bladet i början av året och artikeln om godstrafiken på VGJ läste jag så sent som för knappt ett halvår sen i Jernvägsnytt.

Att återanvända artiklar på detta sätt är jag personligen väldigt skeptisk till, hade det rört sig om äldre artiklar skulle det väl möjligen kunnat funka tycker jag men i detta fallet är det ju relativt nyligen publicerade artiklar. Men med en så liten sfär som Skandinavisk mj och järnvägslitteratur utgör är jag väldigt skeptisk till återanvändande av artiklar ö h t då det är ganska stor risk att man redan läst artiklarna och då känns det ju inte så värst motiverat att "prenumerera" på en tidning. Att dessutom publicera två stycken återanvända artiklar i ett och samma nummer känns inte alls lyckat.

Kanske är det sådan artikelbrist att detta var enda utvägen, isåfall är det trist. Själv har jag funderat vid en del tillfällen att försöka bidra med material, men tyvärr räcker inte tiden till. Skulle önskat jag ö h t hade mer tid till att bygga, men som det ser ut idag är det dåligt med det.

Med dessa ord lär jag väl få en del mothugg, men det får bli som det blir, jag bara kände att jag ville ventilera min åsikt rörande detta.
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Johan.L »

Tja, om man har flera tidningar så förstår jag problemet, i mitt fall så har jag bara Smalspårigt av dessa.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Hauk »

Lasse M skrev: Kanske är det sådan artikelbrist att detta var enda utvägen, isåfall är det trist. Själv har jag funderat vid en del tillfällen att försöka bidra med material, men tyvärr räcker inte tiden till. Skulle önskat jag ö h t hade mer tid till att bygga, men som det ser ut idag är det dåligt med det.


Du gir jo egentlig svaret selv, men jeg greier likevel ikke å la være å svare.
Smalspårigt er som så mange andre medlemstidsskrift avhengig av at folk bidrar uten vederlag og på frivillig basis.

Det vil si at man må publisere det som folk sender inn. Redaksjonen får svare for seg selv, men jeg vil tro at hadde de kunnet velge og vrake i stoff ville kanskje gjenbruksartikler bli lavere prioritert.

Hadde du selv sendt inn artikler med originalstoff som ikke hadde blitt brukt hadde din kritikk faktisk hatt litt tyngde.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Lasse M »

Hauk skrev: Hadde du selv sendt inn artikler med originalstoff som ikke hadde blitt brukt hadde din kritikk faktisk hatt litt tyngde.


Suck, samma gamla visa igen, jag väntade på det och det tog som vanligt inte lång tid. Bidrar man inte får man inte uttala sig känns som en tröttsam devis, jag bidrar faktiskt med dom pengar jag betalar in för årsavgiften och därmed anser jag mig ha min fulla rätt att även komma med kritik/åsikter.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Peter Estelius »

Lasse,

Jag förstår dig och håller med dig i dina synpunkter, men jag håller också med övriga kommentatorer att innehållet beror av vad vi medlemmar skriver, fotograferar och skickar in.

Dock tror jag att vi får ha lite överseende med detta nummer som är i skarven mellan två redaktörer. Det blir nog oftast nödvändigt att "sno ihop" något vettigt innan man kan sätta sig ner och fundera över artiklar och annat innehåll och då tar man vad man haver som Kajsa Warg sa'.

Själv har jag inte läst någon av de artiklar du nämner, så det ska bli intressant!

Återkommer!

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av Hauk »

Lasse M skrev: Suck, samma gamla visa igen, jag väntade på det och det tog som vanligt inte lång tid. Bidrar man inte får man inte uttala sig känns som en tröttsam devis, jag bidrar faktiskt med dom pengar jag betalar in för årsavgiften och därmed anser jag mig ha min fulla rätt att även komma med kritik/åsikter.


Du er selvsagt i din fulle rett til å ytre deg og komme med kritikk.
På samme måte som jeg har rett til å mene at din kritikk ikke har noen spesiell tyngde.

Jeg er helt enig i at det hadde vært det beste om Smalspårigt kun hadde publisert originalstoff.

Om du eller andre har noen konstruktive forslag til hvordan mengden originalstoff kan økes er helt sikkert redaksjonen interessert i høre dem.

Jeg har selv jobbet i redaksjonen til MJ-bladet, og jeg vet litt om hvor vanskelig det er å få folk til å bidra. Vi har løst mangelen på stoff gjennom å åpne bladet for all slags MJ fra hele verden, samt litt republisering av stoff fra utenlandske blader. Uten disse grepene hadde det blitt et mye tynnere blad.

For ordens skyld, i denne saken uttaler jeg meg kun som menig medlem i Smalspårsfremjandet samt bidragsyter i Smalspårigt.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
kvarnstugan
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 06:47

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av kvarnstugan »

Tack för en läsvärd tidning!

Ett litet tillrättaläggande bara: Numera går det faktiskt tre dubbelturer persontåg per dag till Oskarshamn.

/Nils-Olof
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av TuveB »

Jag har inte läst de där artiklarna innan, jag har inte de andra tidningarna.

Vet redaktören om att de varit med i andra tidningar?

Skribenterna kanske har skickat samma till artikel till flera tidningar och flera redaktörer tycker de är bra så de hamnar i flera tidningar!!!!
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av mikath »

Intressanta artiklar enligt mig och inte tidigare läst dem.
Bra jobbat redaktionen!

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Smalspårigt 117

Inlägg av janclaesson »

VGJ tyckte jag var intressant då jag knappt hört eller läst om den banan tidigare. Vilken järnväg va, man lärs sej ständigt något nytt! Och som vanligt fina byggen att njuta av ;o)

Janne C
Skriv svar