Finskala hjul till Jeco litt E?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Lasse M »

Någon som har tips på var man hittar passande finskala hjul till Jecos litt E?
Det senaste numret av Smalspårigt innehöll artikeln "Projekt E10" där dom medföljande hjulen bytts ut. Skulle vilja göra detsamma till mitt E lok men har dålig koll på vad som finns och vad som blir korrekta hjul.
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Johan.L »

Hur mycket finskala skall det vara ? RP25, P87 eller annat ?

Johan.L
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Lasse M »

RP25...
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Thomas »

E10:an har fått hjulen utbytta till Sharman men dom är borta tyvärr. Det man kan hoppas på är att Romford kommer med fler hjul med finare profil.
Ultrascale gör annars väldigt fina hjul, men smakar det så kostar det.
Hjul är nog ett av de största flaskhalsarna när man ska göra egna lok.

Thomas
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Sture »

Några Romford hjul finns i princip inte längre. Allt eftersom verktygen slitits ut har de ersatts med nya under varumärke Markits. Idag levereras alla dessa hjul med RP25 profil. De finskala hjul som JECO sålt har varit en specialvariant som gjorts för DJH och den har tydligen också utgått numera. Skillnaden mellan dessa och de vanliga Romford/Markits hjulen är inte flänsen, utan att både själva hjulringen och zinkgjutningen har svarvats tunnare än normalt.
I samband med att de nya Markits hjulen ersatt de ursprungliga från Romford har en del ändringar skett till det bättre även på zinkgjutningarna. Detta gäller dock inte hjulringen som är lika tjock som förut.
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Sture »

Ett litet tillägg apropå mitt inlägg om Romfordhjulen ovan. Det är drivhjulen från Romford som ersatts av nya från Markits. Däremot finns andra hjul kvar som tidigare.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Finskala hjul till Jeco litt E?

Inlägg av Lasse M »

Aj då, trist att Sharman upphört, det hade jag helt missat, dom hade verkligt snygga hjul tycker jag.

När det gäller dessa nya hjul från Markits, har dessa precis som Romford fyrkantigt hål så att man får kvartningen på köpet så att säga?
Isåfall bör dom ju passa direkt på dom axlarna som följer med i Jeco/DHJ byggsatsen.

Hittade Markits hemsida:
Markits
Skriv svar