M1 Malmvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av mikath »

Trevligt med dina digitala modeller.

/Mika
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

mikath skrev: Trevligt med dina digitala modeller.

/Mika


Kul att det uppskattas.

Här kommer en bild till "M1 Evolution" (:-)) med alla varianter som ska gå att bygga av plåten: SNJ, SJ, TGOJ Mss1 och TGOJ M1.

Bild

Nu återstår att se om teorin (dvs 3D modellerna) stämmer med verkligheten, men jag får väl snart reda på det när etsplåten kommer hem. Förhoppningsvis innan jul.

Kjell
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Kjell Olovsson skrev:
Tobias Ljung skrev: Vansinnigt läckert! Mycket imponerande med 3D modellerna. Hur gör man för att ta ut 2D etsunderlagen fran 3D modellen?


Tackar Tobias.

Efter mycket funderande och provande har jag gjort på följande sätt:

Först la jag ut alla delar på en vanlig 2D ritning (i CAD-programmet), som fick agera master. När man väl är nöjd med placeringen av delarna så får man inte ändra eller röra dem.
Bild

Från ”master filen” skapades sedan en framsida och en baksida, där man fyller i vad som ska vara kvar med svart (”Solid Hash”). Det är anledningen till att man inte kan peta på delarna, gör man det kommer man att få två filmer som inte stämmer överens med varandra.

Framsidan:
Bild

Baksidan:
Bild

Dvs det som är svart stannar kvar på plåten och det som är vitt försvinner.

Jag försökte från början att köra enligt, Mats B’s färgrecept och göra 3D delarna redan från början i rätt färg så att säga. Problemet jag stötte på var att CAD programmet i det fallet exporterad delarna som bitmappar vilket blev oanvändbart till "ets-filerna". Självklart finns det säkert 100 andra sätt att göra det hela på men det är så här jag har gått tillväga.

Det hela exporterades till två högupplösta PDF filer som skickades till ets-firman (PEC i det här fallet).

Hoppas att det förklarar processen.

Kjell


Mycket snyggt bygge och tack för beskrivningen av CAD -> Etsplåt.

Men hur styr du linjetjockleken (eller gör linjerna oändligt tunna)? Jag har gjort ett litet experiment i SolidWorks med en Part som jag har lagt på en Drawing och sedan sparat som PDF. Och det funkar bra, inkl. fyllning av ytor, men jag kan inte få linjetjockleken tunnare än 0,05mm. Fast det kanske inte behövs tunnare än så?
Part: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1.SLDPRT
Drawing: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1.SLDDRW
PDF: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1c.PDF
(I övre vänstra hörnet på svarta rektangeln är tre vita fält, 0,1mm breda och med 0,1mm mellanrum).

Mvh Daniel
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

Daniel Bergqvist skrev: Mycket snyggt bygge och tack för beskrivningen av CAD -> Etsplåt.

Men hur styr du linjetjockleken (eller gör linjerna oändligt tunna)? Jag har gjort ett litet experiment i SolidWorks med en Part som jag har lagt på en Drawing och sedan sparat som PDF. Och det funkar bra, inkl. fyllning av ytor, men jag kan inte få linjetjockleken tunnare än 0,05mm. Fast det kanske inte behövs tunnare än så?
Part: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1.SLDPRT
Drawing: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1.SLDDRW
PDF: http://www.mjtrafik.se/temp/test/Part1c.PDF
(I övre vänstra hörnet på svarta rektangeln är tre vita fält, 0,1mm breda och med 0,1mm mellanrum).

Mvh Daniel


Jag kanske inte var helt tydlig i min "processbeskrivning" :-).

"Hasharna" (alltså det som är fyllt med svart) ligger på ett eget lager i SW ritningen. Jag exporterar sedan till PDF och öppnar PDF filen i ett vektorgrafikprogram (jag använder mig av Xara, men det lär nog fungera i Corel, AI eller liknande). Nu kan man flytta det som är svart och sedan radera konturerna av delarna. På det sättet spelar inte linjetjockleken någon roll eftersom man tar bort linjerna från den slutgiltiga filen. Jag ritar också dit alla "tabbar" som håller fast delarna i Xara. SW blir väldigt tungt för datorn när det ligger många delar på en ritning.

Hoppas det förklarar hur jag gjort.

Kjelle
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack!

Mvh Daniel
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

I mitt brevinkast kom det ett platt paket från England, äntligen.

Bild

Det tog tid men till slut kom plåten till SNJ 1888 års modell. Nyfiken som man är hur det hela blev efter allt jobb i datorn var man ju tvungen att sätta i gång.
Bild
Bild
Bild
Bild

Korgen har blivit klar under dagen och det hela har fungerat fint. Pilligt? Självklart, men det är en liten vagn med väldigt många detaljer på.

Ska se om jag hinner med att börja på ramen i morgon, har lagt till femtioelva detaljer där så det blir intressant att se hur det fungerar.

En storleksjämförelse är väl på sin plats:
Bild

Här ser man hur "mycket" större 1888 års korg är i jämförelse med 1886 års (har visst 5 st sån stående på byggbordet, inte mycket progress där……..). 1888'an står på ett 1886 underede på bilden (ett av de 5 som jag inte är klar med ännu...).

Kjell
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av janclaesson »

Imponerande! Fåordig men jag menar det...

Janne C
Hans Ryderwall
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 19:43

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Hans Ryderwall »

Förväntar mig att se minst 5 ex. av varje vagnstyp, lödat och lackat på torsdag!

//Hans
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

janclaesson skrev: Imponerande! Fåordig men jag menar det...

Janne C

Tackar Janne, alltid kul med lite uppskattning.

Hans Ryderwall skrev: Förväntar mig att se minst 5 ex. av varje vagnstyp, lödat och lackat på torsdag!

//Hans

Bara 5 hade tänkt mig 10 av varje, målade och märkta :-)


Lite hann jag med under dagen, bromscylindern har blivit monterad. Notera att själva cylindern är en 3D printad del.
Bild

Kjell
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

Då har jag kommit vidare på ramen:
Bild

Bromspaketet till "bromssidan" är i hoplödd:
Bild

Bromspaket och bromscylinder provpassade på ramen:
Bild

Än så länge flyter allt på och passar fint ihop.

Kjell
Skriv svar