Perl - SJ litt. Ub 582.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Kjell E »

bermod skrev:
Kjell E skrev: . Man kanske kan rädda Perlloket från att bara stå och se vackert ut i vitrinen genom att endast byta snäckväxeln till en gul och lägga i en Faulhaber eftersom övriga kugghjul i drivlinan har samma kuggtal på båda varianterna. Det skulle ju vara mums, om man nu kan få tag på Rocoreservdelarna som behövs.

Kjell E hur många snäckor gula vill du ha jag har tjugo st. så det är inget problem.
bermod

Har du motgående snäckhjul också? Det har Roco artikelnummer 86413. I så fall är jag mycket intresserad av en snäcka och ett snäckhjul.
Ursäkta att jag "snyltar" i din tråd Mika, men det handlar i alla fall om Perls Ub och kan kanske vara av intresse för andra med Perl/Rocolok som går dåligt.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

@Kjelle E
Absolut ingen fara.
Det är ju bra att vi kan komma fram till den bästa drivningen till Perls Ub!

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av bermod »

Kjell E skrev:
bermod skrev:
Kjell E skrev: .
Har du motgående snäckhjul också? Det har Roco artikelnummer 86413. I så fall är jag mycket intresserad av en snäcka och ett snäckhjul.
Ursäkta att jag "snyltar" i din tråd Mika, men det handlar i alla fall om Perls Ub och kan kanske vara av intresse för andra med Perl/Rocolok som går dåligt.

Yes det har jag lika många ,inga proplem skicka ett PM till mig så vi inte helt förstör Mikas tråd
bermod
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Kjell E »

Jag har fått leverans av gul snäckväxel från bermod och har funnit att den gamla röda direkt kan erättas av den gula. Inget ingrepp i det gjutna chassit är nödvändigt.
Funderar på att testa en Mashima 1224-motor eftersom jag har en sådan liggande. Det är risk att loket inte riktigt når upp till toppfarten 45 km/tim med den motorn, men då finns ju Mikas förslag och prova med Faulhaber 1319 som har högre varvtal.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

För att återgå till Ub-loket mer konkret kommer här en liten uppdatering.
Nu är begge frontfönstren lödda, fönstren i dörrarna har öppnats också för att få in lite kall frisk luft i hytten.

Bild

Ena fönstret har öppnats lite mer, men det beror på att lokföraren drog ner det nästan hellt för att kunna sticka ut huvudet och lättare kunna se växlingspersonalen.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

Lite småfix på gångbordet och växellådan.

Bild

Hytten ihoplödd.

Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

Första buffertbalken på plats.
Jag har även tagit bort lite mer på Roco drivningen så när man ser loket nu så är den mer eller mindre osynlig.

Bild

Med lite bromsslangar och så, så kommer detta att bli något jag blir nöjd med.

/Mika
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Göran T »

Det ser väldigt prydligt ut Mika! Har en Ub liggande och följer ditt fina bygge med stort intresse.
/Göran T
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

@Göran T
Tack för din uppskattning av mitt bygge.

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av bermod »

Tummen upp Mika.
bermod
Skriv svar